ПЕТКО НИКОЛОВ, ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА КОНКУРЕНЦИЯТА, ПРЕД ПОРТАЛ ЕВРОПА
По повод сключеното между КЗК и Прокуратурата споразумение за координация и сътрудничество относно обществените поръчки и концесиите, сключено на 1 декември, Огнян Бояджиев от Портал ЕВРОПА разговаря с председателя на КЗК Петко Николов:
Има ли единни критерии, по които КЗК се ръководи, когато разглежда обжалвания на обществени поръчки?
Без съмнение практиката ни в тази насока се основава на единни критерии. Ако орган като КЗК, при еднаква фактическа обстановка, постанови няколко различни решения, това би означавало, че този орган не си гледа работата; и съответно ако при тези условия прави едни и същи правни изводи, значи той е изключително последователен и работи по една единна методика. В случая нашето поведение е такова. Нямам съмнение, че и занапред комисията ще работи по същия начин и няма да допусне различни решения на базата на една и съща фактическа обстановка.
Какво сочи статистиката за вашата работа за обществените поръчки?
Има ли КЗК достатъчен административен капацитет да се справи с обема и сложността на работата си, увеличила се с последните законови промени?
Категорично заявявам, че го имаме, защото и до момента КЗК се е произнасяла във връзка с правомощията си по Закона за защита на конкуренцията. Разглеждали сме много случаи свързани с обществени поръчки и концесии... Там сме обсъждали всички показатели, по които се оценяват участниците в една поръчка. Така че това не е нова материя за нас. Половината от жалбите, се отнасят до заложени дискриминационни условия за избор на победителя. Считам, че ние сме най-подготвеният орган, що се отнася до правилността на заложените критерии за оценка при обществени поръчки, от гледна точка на конкуренцията. Практиката до момента показва, че нямаме просрочено решение за по-дълъг срок от двумесечния. Нашият орган бе подсигурен с още 40 нови служители. В момента провеждаме редица семинари с подкрепата на USAID и Агенцията за обществени поръчки. Постепенно се увеличава капацитетът на Комисията и на хората, които работят в тази област. Както се казва - обречени сме да успеем.
Колко от вашите решения са обжалвани във Върховния административен съд?
Не мога да кажа точният брой на постъпилите жалби. Мисля, че жалбите са около 20, а до момента имаме две произнасяния, като и двете оставят в сила нашите решения и считат правните изводи, които сме направили за правилни и законосъобразни. Ако ми позволите да генерализирам -всичко се обжалва. Всяко наше произнасяне се обжалва, но Върховният съд се е произнасял само по две досега...
Моля за личния Ви коментар: като четете заданията на различни обществени поръчки, обжалвани пред КЗК, в кое държавно ведомство Ви се струва, че тези задания се пишат най-нескопосно?
Не, не мога да направя такава "класация" на нескопосно написани процедури. Има случаи, в които съм констатирал, че действително процедурата изглежда така, сякаш е изготвена специално, за да спечели конкретно лице. Това не остава незабелязано от нас и така ще бъде и занапред. Никой от възложителите не бива да мисли, че може да подведе КЗК когато прави процедурата за определено лице.
Кои ведомства визирате?
Не мога да кажа и не бива, не е коректно, но не е само в едно ведомство.
Обжалвани ли са обществени поръчки на Министерството на финансите?
Да, обжалвани са. Мисля, че има три или четири обществени поръчки на МФ.
Колко често КЗК е налагала временната мярка - спиране на процедурата за възлагане на обществена поръчка по чл. 121а от ЗОП?
Винаги, когато констатираме, че е засегнат общественият интерес, ние спираме обществената поръчка. Ако оставим подобно искане без уважение, това предполага сключване на договора. Има такива спирания.... Много е важно винаги да усещаме основанието, за да можем да спрем всяка поръчка, зад която се крие незаконосъобразност в процедурата. Мисля, че към момента улавяме пулса на поръчките и ми се струва, че решенията ни по спирането са правилни. Това се доказва и от решенията на ВАС, който остави в сила тези решения за спиране на поръчки.
Бихте ли разяснили при какви обстоятелства един възложител - резултатите от поръчката на когото се обжалват пред КЗК - все пак може да сключи договор с фирмата, която е избрал?
Законът дава един срок, т.нар. стенд-стил период, в който възложителят не може да сключи договор - първо докато не изтече срокът за обжалване; а второ, ако има искане за спиране - докато не влезе в сила определението на съда, с което оставя без уважение това искане. Обществената поръчка може да е обжалвана пред КЗК и да няма искане за временна мярка спиране. Тогава в срока на обжалването възложителят не може да сключи договор. След този срок - може. Обществената поръчка обаче може да бъде обжалвана пред нас и с искане за спиране. В този случай КЗК може да спре поръчката: в случай на спиране възложителят не може да сключи договор. Произнасянето на КЗК може и да не предвижда спиране, но възложителят отново няма право да сключи договор с изпълнителя - докато няма произнасяне на ВАС. Ако възложителят сключи договор в такъв случай, той превишава правата си, а това е т.нар. престъпление по служба по Чл. 282 от НК и вече прокуратурата се намесва...