Europe.bg
  Начало - Библиотека - Фондовете за България
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Библиотека / Фондовете за България

RSS
  • A+
  • A-
02-04-2007

КАК СЕ РАЗРАБОТВА ПРОЕКТ ПО СТРУКТУРНИТЕ ФОНДОВЕ НА ЕС

Усвояването на 7-те млрд. евро за периода 2007-2013 г., които Европейският съюз ще отпусне на България, започва с одобрението на първия проект. Изискванията към проектите по 7-те оперативни програми са сходни въпреки различните приоритетни сфери за финансиране.

Как се създава успешен проект?

При разработването на проект за структурните фондове е необходимо да се спазват някои основни общовалидни стъпки.

Формулиране на проектна идея

Всеки проект трябва да отговаря на някой от приоритетите на 7-те оперативни програми. Концепцията на бенефициента трябва да е обоснована финансово, икономически и в социален аспект. Това означава да е заявена ясно определена потребност или проблем в приоритетен сектор, за които да се търси разрешение в практиката. Бенефициентът следва да докаже в проекта си, че разполага с паричен ресурс за съфинансирането на предвидената дейност.

Описанието на проектната идея трябва да включва: обща цел, специфична цел, доказване на необходимостта от проекта, описание на дейностите по проекта, план за действие, очаквани резултати след изпълнение на проекта, бюджет за изпълнение, очаквани източници на финансиране.

Проектни идеи могат да се подават и преди одобряването на оперативните програми. Тази възможност е постигната от правителството и тя позволява на бенефициентите да спечелят време при изпълнението на проектите си. При подготовката на документацията по проекти е важно да се съобрази тавана на допустимите разходи за изпълнението на концепцията.

Разработване и подаване на проекта

След като ЕК одобри 7-те оперативни програми, представени от българското правителство, съответният управляващ орган или междинно звено (виж таблицата) периодично ще публикуват на сайтовете си и в националните всекидневници покани за представяне на проектни предложения по конкретна оперативна програма.

Веднъж разработен, проектът се описва във формуляр за кандидатстване (апликационна форма) и се подава в междинното звено. Ако по дадена програма не съществува междинно звено, проектът се подава в управляващия орган. Апликационните форми се представят на хартиен и електронен носител, с цел регистриране  в информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти. По този начин  ще се избегне дублирането на процесите.

Оценка на подадения проект

Пътят на успешния проект

Бенефициент => Междинно звено (управляващ орган, ако не съществува междинно ниво) => Информационна система за управление и наблюдение => Оценителна комисия  => Управляващ орган на ОП 

 
голям размер
 Подаденият проект преминава през няколко нива на одобрение. Първото е административна проверка, която следи дали документацията е попълнена коректно. Следват оценка за правото на кандидатстване, проверка дали проектната идея отговаря на приоритетите на съответната оперативна програма и проверка на допустимостта на разходите. Последната включва проверка на разходите, които подлежат на финансиране. Ако в проекта са предвидени разходи, които не подлежат на финансиране по изискванията на ЕС, те няма да бъдат включени в субсидията на кандидата. Разходите, които не подлежат на финансиране, трябва да се осигурят от бенефициента или трето лице.
 

За проектите по различните оперативни програми ще бъдат разработени специфични критерии за оценка. Всички проекти обаче ще подлежат на оценка по следните критерии:

- съответствие на целите на НСРР
- формулиране на ясни и постижими цели
- принос към поне една от социално-икономическите цели на конкретната ОП
- наличие на измерими крайни резултати от проекта
- яснота за финансирането на проекта - собствени средства на бенефициента
- наличие на добавена стойност за отпуснатите средства по проекта
- спазване на принципа за допълняемост
- наличие на икономическа стабилност на проекта
- аспекти, свързани със защита на околната среда и осигуряване на равни възможности
- спазване на правилата на ЕС за отпускане на държавна помощ
- наличие на дублиране с други проекти, финансирани по фондове от ЕС или с национални средства. Ако се открие такова, проектът няма да бъде одобрен
- съответствие на общинските и регионалните планове за развитие
- гаранция, че развитието на проекта няма да бъде възпрепятствано от предвидими външни условия
- уточняване на размера на очакваните разходи и периодът, в който се очаква да бъдат направени, ползи от проекта, като се посочат разходите и резултатите от проекта.

След като приключи оценяването на проекта, се изготвя доклад до Договарящия орган (междинно звено или управляващ орган). Списъкът с всички подадени проекти се представя на Управляващия орган. Той е последната инстанция за одобряване на проекта.

Срокът, в който бенефициентът ще бъде уведомен за одобряването или отхвърлянето на исканата финансова подкрепа, е 15 дни след като договарящият орган е взел решение. За неодобрените проекти се представя подробна обосновка на причините за отхвърлянето. Средната продължителност на подбор и оценка на проект е 60-100 дни.

Изпълнението на проекта започва с подписването на договор между бенефициента и Управляващия орган. Когато се налагат тръжни процедури за изпълнение на части от проекта, те ще се извършват съгласно българското законодателство. Това е предвидено в Закона за обществени поръчки, Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки, Наредбата за условията и реда за възлагане на специални обществени поръчки. В случаите, в които бенефициентът не е възложител на обществената поръчка, тя ще се извършва по реда на Постановление № 55 за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на договорена безвъзмездна финансова помощ от Структурните фондове на Европейския съюз и от Програма ФАР на Европейския съюз.

Докато тече процесът на изпълнение на проекта, възстановяването на изразходваните средства ще се извършва след представяне на разходно-оправдателни документи (фактури) и доклади, съгласно условията на сключения договор за отпускане на безвъзмездната помощ.

Степента на изпълнение на одобрен проект ще се наблюдава периодично. Това създава яснота дали се спазват зададените първоначално срокове и дейности. Доклади за напредъка по изпълнението на проекта ще се представят периодично.

Приключването на проекта се осъществява с представянето на доклад, който описва постигнатите резултати и въздействието, което е оказал за подобряването на съответния сектор. След одобряване на доклада бенефициентът получава окончателно разплащане.

(Министерство на финансите)

По темата



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Новини
 
 
 
    Още 
Конкурси
 
 
 
    Още 
Новини от ЕП
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.