Europe.bg
  Начало - Твоят глас в ЕС - Европейският парламент
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Твоят глас в ЕС / Европейският парламент

  • A+
  • A-
05-04-2007

МОГАТ ЛИ ЕВРОДЕПУТАТИТЕ ДА ИЗВЪРШВАТ ФИНАНСОВИ ЗЛОУПОТРЕБИ?

    • Автор: Мария Дерменджиева, в-к "Гласове" (по материали на чуждестранните медии).
    • Текстът се публикува на Портал ЕВРОПА със съкращения - бел. ред.

Ето някои детайли, които е полезно да се знаят.

Европейският парламент няма законодателна инициатива, но се очаква, че след приемането на европейски Конституционен договор неговите правомощия ще се увеличат и депутатите ще участват в гласуването на около 80 % от законодателството на ЕС.

Всеки евродепутат получава основно възнаграждение, дневни, пътни и представителни средства. Разполага и с предварително определена обща годишна сума за сътрудници. Той има право на неограничени допълнителни приходи. Длъжен е само да съобщи  за допълнителните си служби, които съвместява.

На сайта на германските евродепутати например може да се прочете, че Елмар Брок едновременно изпълнява и длъжността на консултант на медийния концерн "Бертелсман", а колегата му Кристоф Конрад продължава да бъде управител на фирмата "Конрад Транспорт".

В ЕП при наличие на конфликт на интереси е валидно правилото, че депутатът преди гласуване или дебат устно трябва да уведоми за това. Тоест разчита се на почтеността и морала на самия депутат. (Нека припомним каква изненада предизвика Филип Димитров в пленарната зала на българското НС, когато съобщи че няма да участва в гласуване поради наличие на конфликт на интереси!)

По отношение на средствата, с които разполага всеки член на ЕП за екипа си от сътрудници ситуацията също е любопитна. Депутатът е самостоятелен работодател, който същевременно обаче не инвестира личните си средства, а ги получава от неутрална трета страна - ЕП. При това парите изобщо не са малко - около 15 000 евро месечно!

Обикновено се инвестира най-вече в асистенти, които заедно със стажантите и техническия персонал образуват ядрото на екипа от сътрудници на депутата. Често обаче със заплатите им предоставената за сътрудници сума не се изчерпва. И тук се откриват три възможности за злоупотреба. Депутатът освен мандата си в ЕП има и други важни функции. Той е номиниран за тази служба от своята партия и има роля в нейната дейност и на национално ниво.

Така например е възможно евродепутатите да подкрепят партиите си, като обявяват за свой сътрудник пред ЕП човек, назначен на практика на работа в съответната партийна централа в неговата родна страна. Това противоречи на предписанията на ЕП за използване на средствата за сътрудници, според които е забранено да се заплаща на лица, извършващи партийна работа.

Втората възможност е депутатът да плаща на лице, което му помага в неговата професионална работа извън ЕП. Това е реално осъществимо при свободните професии, консултантски и юридически фирми.

Животът обаче не се състои само от партията и професията. Човек има също семейство и приятели. Това е третата възможност за злоупотреба. За някои депутати (напр. от Великобритания) не звучи неморално да назначат собствената си съпруга за сътрудник и така да подобрят семейния бюджет. В други случаи става въпрос за дете или близък приятел. Дори са известни казуси, когато депутати взаимно си назначават протежетата, за да не попаднат под подозрение.

ПРИПОМНЯМЕ: Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) бе създадена през 1999 г. по повод крупен корупционен евроскандал.

Тогава под натиска на Европейския парламент заради доклади за корупция и облагодетелстване на роднини (непотизъм) и приятели (кронизъм) френският еврокомисар Едит Кресон подаде оставка. След това оставка бе принудена да подаде колективно и цялата ЕК на Жак Сантер. Пред обществото бяха изнесени малко данни за кражбите и "нередностите". През последните десетина години корупцията по високите етажи на властта, наричана клептокрация (от гръцки: "управление на крадци"), си спечели синонима "Брюкселска ендемия". Случаите на големи финансови злоупотреби в ЕК, както е известно, са многобройни.



 
Заедно
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter