Europe.bg
  Начало - Твоят глас в ЕС - Специално от Портал Европа
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Твоят глас в ЕС / Специално от Портал Европа

  • A+
  • A-
15-02-2009

100 дни

До европейските избори през юни. За Европейския съюз, честващ кръглата 30-годишнина от въвеждането на преки избори за евродепутати,  залогът е висок, а предизвикателствата-по-сериозни от всякога. В периода от 4 до 7 юни, гражданите на 27 държави-членки с общо население половин милиард, за първи път ще избират свои представители в 736-членния Европейски парламент, превръщайки събитието в най-мащабния транс-национален вот в историята на човечеството. На пръв поглед-блестящ триумф на представителната демокрация.

За България изборите през юни ще бъдат поредния тест. Своеобразна “матура” за политическа и гражданска зрялост, демократична култура и интелектуална автономия. С всеки изминат ден разумният, интелигентен и, не на последно място, финансово целесъобразен сценарий “2 в 1” се отдалечава и на негово място се очертава опасният, но за съжаление все по-реалистичен вариант “0 в 1”-един вял, анонимен и почти незабелязан европейски вот, бледа “генерална репетиция” (но без декори, костюми и публика) за “истинското” представление, насрочено за няколко седмици по-късно….което също ще протече в полу-празна зала. Защото публиката ще е във ваканция. В прекия и преносния смисъл на думата.

Всъщност феноменът не е нито нов, нито типично български. Един тревожен парадокс е, че от момента на въвеждането на прякото избиране на неговите членове през 1979 г., правомощията на Европейския парламент непрекъснато се увеличават…а абстенционизмът и апатията на избирателите непрекъснато растат, като на европейските избори през юни 2004 г. избирателната активност за първи път падна под 50%. Анализирайки европейския вот политолозите дори въведоха термина “избори от втора категория” (“second order elections”), наблягайки на ниската избирателна активност, ниските мобилизационен потенциал и стратегическо възприятие на залозите на вота и национално-центрираните кампании и обсъждани проблематики.

В това отношение, на първите европейски избори през 2007 г. страната ни не направи изключение от общоевропейската тенденция. Дори напротив, както побързаха да ни уверят някои анализатори, с нашите 29 % активни гласоподаватели, сме били в рамките на “средните” стойности за новоприсъединилите се държави-членки, “изпреварвайки” с близо два пъти последния “безспорен рекордьор”, Словакия. Това, което пропуснаха да уточнят обаче е, че за повечето централно и източно-европейски страни от “първата вълна” , присъединили се към ЕС през 2004 г, пролетта и лятото на същата година бяха период на политическа нестабилност, смени на правителства и предсрочни избори, което създаде усещане на “засищане” и изборна умора. Наред с това, във всички страни от тази “първа вълна” бяха организирани референдуми за членство в Съюза, което неизбежно намали избирателната активност на самия вот за евродепутати-хората просто имаха чувството, че вече са се произнесли по “европейските” въпроси. Което означава, че апатията у нас de facto е била по-голяма.

А в настоящия период на застой на европейската интеграция и на дефицит на идеи, градивна енергия и лидери с наднационална и над-“до края на мандата ми” визия, нуждата от гражданска активност и широк обществен дебат по европейската тематика е все по-осезаем. В противен случай основателните критики за отдалечеността и дефицита на демократичност и прозрачност във функционирането на институциите на Европейския съюз ще загубят легитимност. А ако европейският гражданин не се заинтересува от “своята Европа” и не прегърне европейската идея, красивия призив  “Да върнем Европа на гражданите” ще продължи да бъде една чисто интелектуална конструкция, още едно добре звучащо, но лишено от смисъл клише.

През последните 50 години Европейският парламент, тази уникална по рода си асамблея на народите, измина един дълъг и впечатляващ във всяко едно отношение път. Безспорен е фактът, че в сравнение с останалите институции на ЕС, еволюцията на ЕП е най-очевидна и значима. «Общата Асамблея» със съвещателни, надзорни и представителни правомощия от първите години на европейското сътрудничество, постепенно се превърна в легислатура с реални правомощия и влияние. Договорът от Маастрихт предостави на ЕП за първи път възможността реално да участва в нормотворческия процес съвместно със Съвета, като засили и политическата му роля чрез правото му да одобрява Комисията. Договорите от Амстердам и Ница продължиха  да укрепват тази тенденция, а намиращият се в процес на ратификация Договор за реформа издига парламента на равна нога със Съвета по отношение на законодателните и бюджетни функции, като в същото време засилва конкретните му правомощия за упражняване на политически контрол. По този начин той въвежда в процеса на вземане на решения един безспорно по-демократичен подход от действащите механизми и създава предпоставки за утвърждаването и развитието на първата наднационална демокрация.

Свикнали сме вечерта след приключване на изборния ден да научим “кой е спечелил”. Автоматично свързваме “спечелилите” с тези, които ще ни управляват през следващите няколко години-връзката ни се струва логична и естествена. Въпреки, че в много аспекти Европейският парламент и Комисията се доближават съответно до националния парламент и правителство, точно тази пряка връзка не съществува. Но "Асамблеята" в Страсбург има думата. От нея зависят важни неща, които засягат и ще засягат все повече всеки един от нас.

100 дни. За да бъдат информирани, запознати и убедени българските граждани да излязат да гласуват на европейските избори на 7 юни. Не заради политическите партии. Не заради «Брюксел» (възприеман от много хора като капризен благодетел, раздаващ (малко) фондове и (много) критики). А заради саммите нас. За да могат изборите да бъдат ако не «2 в 1», то във всички случаи «1 на 0»: За България в Европа.

        
Ангел Чолаков

Авторът е политолог и иконимист, възпитаник на Свободния Университет Брюксел



Специално от Портал Европа


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Радиопредавания
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Видео
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Аудио
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Интерактивно
 
 
 
    Още 
Събития
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Анкети
 
 
 
    Още 
Парламент
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter