ЕП ПОДКРЕПИ ОГРАНИЧЕНИЯ ЗА ВРЕДНИТЕ ЕМИСИИ ОТ ПОЛЕТИТЕ
Европейският парламент одобри с голямо мнозинство на първо четене предложение за директива, която цели да включи авиационните дейности в схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове.
Депутатите подкрепиха по-големи ограничения за емисиите въглероден двуокис в сравнение с Европейската комисия и включване в схемата на полети между ЕС и трети страни, както и полети в рамките на съюза, до 2011 г.
Авиацията влияе върху световния климат чрез изпускането на въглероден двуокис, азотни окиси, водни пари, сулфатни частици и частици сажди. Наскоро проведено изследване от Общността показва, че общото въздействие от авиацията е около два пъти по-голямо от замърсяването само с въглероден двуокис. Увеличението на вредни газове от авиацията е огромно. В сравнение с 1990 г. емисиите от полети са се увеличили с около 100 %. Тези цифри са особено стряскащи, когато се съпоставят с набелязаната в Протокола от Киото цел от 8% намаление на вредните газове и целта от 30 на сто на ЕС след 2012 г.
В тази връзка се подготвя европейско законодателство за включване на авиационния сектор в търговията с емисии, която е основният инструмент на ЕС за изпълнение на задълженията на Общността по Протокола от Киото.
Предложението на Комисията е квотите за емисии на въглероден двуокис за периода от 1 януари 2011 г. до 31 декември 2012 г. да се равняват на 100 % от средните авиационни годишни емисии на операторите за периода 2004 - 2006 г. ЕП обаче иска намаление на този процент до 90%.
За разлика от Европейската комисия, която предлага схемата да включва всички вътрешни за ЕС полети от 2011 г. и тези с трети страни от 2012 г., Европейският парламент иска схемата да включи и двата вида полети от 2011 г.
Схемата за търговия с емисии издава определен брой разрешителни на операторите като всяко от тези разрешителни им дава право да изразходват един тон въглероден двуокис на година. Някой от тези разрешителни се разпределят чрез състезателно наддаване с цел финансова ефективност, а други се разпределят свободно. Европейската комисия не предлага конкретна стойност за квотите, които се разпределят чрез състезателно наддаване, а счита, че количеството трябва да бъде предложено от държавите-членки. За разлика от ЕК Европейският парламент иска количеството на тези разрешителни да е 25% от всички квоти.
Депутатите гласуваха приходите, получени от състезателното наддаване за квоти, да се използват за намаляване на емисиите на парников газ от авиацията и за адаптиране към въздействията от изменението на климата в ЕС и в трети страни, "финансиране на изследователска и развойна дейност" и "за намаляване на данъците и таксите върху щадящи околната среда транспортни средства, като железници и автобуси".
ЕП отхвърли предложение на Комисията за дерогация от схемата за полети при официални мисии на действащ монарх и най-близките му роднини, държавни глави, министър-председатели и държавни министри.
Сега предстои Съветът на министрите, който е съ-законодател с Парламента в тази област, да разгледа измененията на ЕП. Ако приеме всички изменения на ЕП, законодателството ще бъде приета в изменения от ЕП вид. Ако Съветът отхвърли някои изменения, за да добави други, текстът ще бъде върнат за второ четене в пленарна зала.