ИТАЛИАНСКИ КОЛИ ЗА ВТОРИЧНИ СУРОВИНИ ПРОДАВАНИ В БЪЛГАРИЯ
Хиляди италиански автомобили, предадени от собствениците им за вторични суровини, за което са платили и такси, са заминали за България. Вместо да бъдат претопени или унищожени, колите са били продадени на българския пазар, съобщи сайтът на италианския седмичник „Панорама“, цитиран от Дарик.
Според него италианската Финансова гвардия е разбила международен трафик на използвани автомобили, които отивали за вторични суровини само на хартия. В действителност „претопяването“ на колите било използвано, за да се получи достъп до средствата, които трябва да стимулират унищожаването на стария автомобилен парк. Те са предвидени в италианския държавен бюджет за 2007 г.
Хиляди коли с италианска регистрация са били товарени на пристанището в Анкона, откъдето след това са отпътували през Патра, Гърция, за България. Измамата на гърба на италианската държава била организирана от 45 фирми, поддържащи „гробища“ за стари автомобили в девет области в Централна и Северна Италия. Организиран по този начин, трафикът на коли успявал да избегне и плащането на ДДС за износ на коли, тъй като транспортните средства преди това били обявявани като отиващи за вторични суровини, пише ProntoSofia. Гумите и акумулаторите пък били обявявани за претопени от собствениците на въпросните автомобилни гробища.
Според „Панорама“ трафикът имал гигантски размери и обхванал също така и Румъния, Полша и Гърция. Милиони евро са били спечелени чрез мрежата за нелегален износ на коли. „За 5000 от тези коли собствениците на въпросните фирми са прибрали средства от държавния бюджет, насочени за стимулиране на унищожаването на стария автопарк“, казва полковник Фабрицио Кунео, който командва Финансовата гвардия в Анкона. Колите били отписани от обществения регистър на автомобили.
Освен всичко друго, трафикът е нанесъл щети и в екологичен аспект, твърди Рафаеле Велардокиа от Горските служби на Анкона: „Не са били претопени 6 милиона килограма силно отровни отпадъци, така че тези транспортни средства се смятат за замърсяващи и за опасни за здравето и за сигурността на гражданите на ЕС“.