СПОРОВЕ ЗА ВРЕДНИТЕ ЕМИСИИ В АВИАЦИЯТА НА СРЕЩАТА НА ICAO
Подготвяните мерки за намаляване на вредните емисии в авиацията създават дълбоко разделение сред участниците в 36-та среща на Международната организация за гражданска авиация (ICAO), започнала в Монреал във вторник, съобщава АФП.
Представители на 190 страни се срещат в Канада през тази седмица за да решат какъв курс да поемат за ограничаването на емисиите СО2, докато ЕС се подготвя да вземе едностранни мерки за да принуди авиокомпаниите да замърсяват по-малко.
„Големият въпрос, доминиращ разговорите тази година, е увеличените емисии въглероден двуокис от авиокомпаниите", заяви говорителят на ICAO Денис Чанън. Той отбеляза, че вече е постигнато съгласие за новите мерки за безопасност и сигурност в авиопревозите.
„Не можем обаче да предвидим как ще се развият разговорите за емисиите. Обикновено мога да подготвя съобщение за медиите няколко седмици предварително, обявяващо новите насоки, но не и този път", посочи той пред Франс прес.
Очаква се Канада, САЩ, Австралия, Китай, Бразилия и Индия да се противопоставят на предложението на ЕС за включването на авиацията в търговията с емисии.
В словото си, генералният секретар на ICAO Роберто Кобе Гонзалес изглеждаше критичен към европейските сили: „В свят, изкушен от едностранни действия на национална и регионална основа, не трябва да забравяме, че авиацията по дефиниция е международна и може да се развива само чрез международни действия".
По данни на ICAO, която е към ООН, над 2.2 млрд. души са летели през миналата година. Гражданските полети в момента са отговорни за два процента от емисиите парникови газове. Въпреки подобренията в отделянето на газове от повечето самолети, емисиите са се увеличили драматично заради появата на евтините полети, твърди организацията.
Авиолиниите не са включени в лимитите на въглероден двуокис по протокола от Киото. ICAO е натоварена със задачата да се справи с вредните емисии от самолетите, но до сега е създала само доброволни насоки за намаляването на емисиите.
През миналата година ЕС заплаши едностранно да наложи ограничения на емисиите за всички граждански полети, кацащи на територията на съюза и да принуди авиокомпаниите да се включат в схемата за търговия с емисии.