БРЮКСЕЛ НИ ДАВА ЗА ЛОШ ПРИМЕР НА ТУРЦИЯ И ЗАПАДНИТЕ БАЛКАНИ?
Неспособността на София и Букурещ да се реформират спъват Анкара, Тирана, Сараево, Скопие, Загреб, Подгорица и Белград по пътя им към ЕС.
България и Румъния все още не са постигнали задоволителни “конкретни резултати” в борбата с корупцията и организираната престъпност, според проекта за годишен доклад на Европейската комисия за разширяването на Съюза, който ще бъде публикуван на 6 ноември, предаде АФП. “Двете страни са постигнали известен напредък от присъединяването си в реформите на правосъдните системи и в борбата с корупцията, а в България и в сферата на борбата с организираната престъпност”, се посочва в проекта за годишния доклад за разширяването на Европейския съюз, от който агенцията е получила копие. “Въпреки това, още много предстои да бъде направено, нужни са по-конкретни резултати, особено за корупцията и престъпността”, посочва документът.
Подробностите!
По информация от Европейската комисия, утре не се очаква да бъдат обнародвани никакви доклади за България и Румъния.
Портал ЕВРОПА припомня, че утре се очаква да бъдат публикувани седем ключови доклади на ЕК относно разширяването на Съюза, отчитащи темпа на реформите в Турция и в шестте държави от т.нар. Западни Балкани, които се стремят към членство в ЕС - това са Албания, Босна и Херцеговина, Македония, Хърватия, Черна Гора и Сърбия. Както писа EUobserver днес в рубриката си "Тази седмица в ЕС", очаква се тези доклади на ЕК да бъдат критични. Според авторитетното издание се очаква ЕК да призове Анкара „да поднови скоростта на политическите реформи", като в същото време откроява нуждата от намаляването на влиянието на военните в политическия живот, както и промени в проблемните области свобода на словото и правата на немюсюлманските общности. EUobserver писа още, че по сходен начин Брюксел се готви да критикува Западните Балкани за бавните реформи. Докладът на ЕК ще посочи, че страните от региона могат да очакват присъединяване към съюза в „среден до дългосрочен план", прогнозира изданието.
Според експерти по европейска интеграция споменаването на България и Румъния в този контекст е изненадващо. Позицията на страните от Западните Балкани е различна от тази на нашите две страни, които все пак са страни-членки на ЕС. Ако двете държави се споменават, то това може да е единствено в някоя от периферните части на докладите, поясниха за Портал ЕВРОПА от Брюксел.
От друга страна Европейският съюз никога не е спирал да подчертава слабостите на новоприетите две страни - най-вече на България, управлявана в момента от тройна коалиция със социалистическа доминанта. Първият евродоклад след присъединяването ни не съдържаше предложение за задействане на предпазни клаузи, въпреки очакванията на мнозина евроскептици в ЕС.
Днес е факт, че "лошият пример" на България и Румъния се споменават в "назидателния контекст" на евродокладите за шестте страни-кандидатки. Може би това цели да охлади ентусиазма в тези страни за скорошно и лесно еврочленство и същевременно да успокои общественото мнение в "старите" страни-членки, които традиционно имат резерви към прекомерното разширяване на ЕС.
Още на 19 май влиятелният "Файненшъл таймс" писа, че неспособността на Букурещ и София да се реформират засилва умората от разширяването в "старите" страни-членки и дори заплашва перспективите за членство на Хърватия и други страни от Югоизточна Европа, които "работят, за да изпълнят критериите за присъединяване".
След критичния юнски доклад на ЕК за България и Румъния, турският вестник "Заман" писа в началото на юли, че е много парадоксално, че "докато страните-кандидатки Турция и Хърватия се стремят да достигнат стандартите на ЕС, то в цял спектър критерии техните балкански съседи също продължават да се опитват да достигнат евростандартите", макар и вече приети в Съюза.
Отново "Файненшъл таймс" писа на 29 септември - във връзка с първия доклад на ЕК за България и Румъния, откакто членуваме в ЕС - критична статия за подхода на Комисията Барозо "за ранно влизане". Вестникът обяснява, че зелената светлина за членство за България и Румъния е била дадена преждевременно.
Портал ЕВРОПА припомня един цитат от тази публикация: "Подходът за ранно влизане можеше да проработи, ако условията за влизане бяха строги. Те обаче не са. И сега дори слабите санкции, които бяха одобрени - специално за непризнаването на съдебните решения - дори не са обмисляни, камо ли приложени. Този страхлив подход саботира реформаторите в двете страни като им отнема силни оръжия, които могат да бъдат използвани във вътрешните борби. Той лишава хората от България и Румъния от пълните ползи на членството. Той има и отрицателен ефект върху бъдещото членство на страните-кандидати, които също могат да се надяват да заобиколят задълженията си. Той компрометира обществената подкрепа за бъдещото разширяване, по време когато тя и без това е опасно слаба. Накрая той открива целия съюз за насмешка: как може ЕС да се бори за върховенството на закона по света, като дори не може да го наложи на собствените си членове?"