ЕС популяризира номер 112 преди лятната ваканция
Европейската комисия представи новата интернет страница на европейския телефонен номер при спешни случаи - 112. На нея могат да се намерят указания как да се използва номер 112 и какво може да се очаква от тази услуга, особено по време на пътуване из ЕС, съобщава Рапид. Засега тя не е преведена на български език.
„За милионите граждани на ЕС, които ще пътуват по време на почивката си през това лято, е достатъчно да помнят вече само един номер за спешни повиквания: номер 112 - заяви Вивиан Рединг, комисар по телекомуникациите на ЕС. -. Всички граждани на ЕС трябва да знаят, че могат да се свържат със службите за спешна помощ като наберат номер 112. Разчитам на бързи действия от страна на българските власти, за да направят най-после номер 112 действащ на територията на цялата страна."
През февруари,Европейската комисия поиска от националните власти да подобрят обществената осведоменост за номер 112, след като проучване на общественото мнение показа, че само 22% от гражданите на ЕС знаят, че могат навсякъде в Европа при необходимост да се обадят на номер 112.
Според статистиката поне на 97 % от повикванията на номер 112 се отговаря в рамките на 20 секунди в Чешката република, Испания и Обединеното Кралство, а поне на 71 % от повикванията се отговаря в рамките на 10 секунди в Холандия и Финландия. 17 страни докладваха за своите възможности за отговор на повиквания на номер 112 на чужди езици от ЕС: центровете за спешни повиквания на номер 112 могат да отговарят на повиквания на английски език в 16 страни (Австрия, България, Чешката република, Дания, Германия, Естония, Финландия, Франция, Унгария, Гърция, Литва, Малта, Холандия , Словения, Испания и Швеция). 7 страни заявиха, че техните центрове могат да отговарят на езика на съседна държава-членка (тези страни са България, Германия, Естония, Испания, Литва, Унгария и Словения).
Възможността за повикване на номер 112 все още не е изцяло осигурена в България, като по въпроса има продължаваща и в момента процедура за нарушение. Повикването на телефон 112 е вече възможно в областта на София, но тази услуга все още не е достъпна от цялата територия на страната.
Европейският единен телефонен номер 112 за спешни повиквания бе въведен през 1991 г. От 1998 г. съответните правила на ЕС изискват от държавите-членки да осигурят възможност за безплатно повикване на номер 112 от всички стационарни и мобилни телефони. В 2003 г. бе въведено изискване към всички телефонни оператори да предоставят на службите за спешна помощ информация за местонахождението на обадилия се човек. Държавите-членки на са длъжни да подобряват осведомеността на гражданите за телефон 112.
Европейската комисия до момента е стартирала процедури за нарушение срещу 15 държави-членки, заради липса на услугата или на възможност да се установи местонахождението на обаждащия се. Девет от тези процедури са вече закрити, след като бяха взети коригиращи мерки.