ЕК публикува доклада за 2007г. за борба с измамите и защитата на финансовите интереси на ЕС
Днес Европейската комисия публикува годишния доклад за 2007 г. относно защитата на финансовите интереси на Общностите и борбата с измамите - област, в която Комисията и държавите-членки имат споделена отговорност, съобщава Рапид. Докладът съдържа статистическо представяне на всички нередности, за които държавите-членки са уведомили Комисията, като се посочват случаи, в които има съмнение за измама. В доклада се описват съществуващите методи за контрол и се посочват най-значимите мерки, предприети през 2007 г. от държавите-членки и от Комисията, с цел подобряване на предотвратяването и на борбата с измамите.
„Прозрачност и отговорност са, по мое мнение, двете основни ключови думи, когато става въпрос за управление на общностните фондове: нередностите и подозренията за измама трябва да бъдат сигнализирани навременно и правилно, както и да бъдат преследвани строго и ефикасно" - заяви Сийм Калас, заместник председател на Европейската комисия, отговарящ за административните въпроси, одита и борбата с измамите. „По-големият брой съобщени нередности може да е добър знак за подобряване на контрола. От първостепенно значение е държавите-членки да поемат своите отговорности и незабавно да уведомяват Комисията за всички свои съмнения."
Важно е да се прави разлика между измами и нередности: измамата се определя като нередност, извършена умишлено, представляваща престъпно деяние, което може да бъде определено като такова само от съд. Истинското финансово въздействие на измамите може да бъде измерено чак в края на съдебното производство. Всички представени нередности са в процес на обработка и са предмет на индивидуално разглеждане.
Нередности и подозрения за измама, съобщени през 2007 г.
• По своя характер представените цифри са ориентировъчни и предварителни. Като предпазна мярка посочените суми често покриват цялото въпросно действие, преди да се установи с точност частта, в която има нередности. Въпреки че държавите-членки са длъжни да съобщават за нередности, те спазват това задължение в различна степен. По принцип държавите-членки са тези, които определят кои от съобщените нередности да считат като подозрения за измама. За окончателното определяне на даден случай като измама Комисията зависи от информация, подадена от държавите-членки.
• Предполагаемата стойност на нередностите се е увеличила в различните сектори, но остава сравнително стабилна, ако бъде изразена в процент от бюджета. В областта на собствените ресурси и селското стопанство увеличаването се отнася отчасти до нередности, които са станали или са били открити през предходни години, но са съобщени от държавите-членки едва през 2007 г. Присъединяването на нови държави-членки, приключването на периода за планиране на предприсъединителните фондове за 10-те нови държави-членки и неотдавнашното увеличаване на плащанията в тези страни се прибавят към това обяснение.
• Предполагаемото въздействие на случаите на подозрения за измама остава неизменено по отношение на разходите и леко намалява по отношение на собствените ресурси. Следва да се напомни, че тук става въпрос за съобщения за подозрения за измама, а не за потвърдени пред съда случаи и че истинското финансово въздействие - след възстановяване и финансова корекция - би могло да бъде посочено единствено в края на съдебните и административните процедури.
• Въпреки че по-голямата част от нередностите биват съобщавани на Комисията в предвидените срокове, все още има нужда от повече усилия: средният срок за уведомяване в областта на селското стопанство е 1,2 години, а в областта на структурните действия е 0,9 години. Някои държави-членки много често отбелязват значително закъснение. Навременното уведомяване е от основно значение за правилните последващи действия.
• Увеличава се и броят на държавите-членки, които уведомяват Комисията по електронен път, и по-специално чрез електронните модули, предложени от Комисията в областта на селското стопанство и структурните фондове. Използването на тези модули опростява обработката на данните и подобрява тяхното качество и сравнимост. Това позволява по-добри последващи действия и улеснява стратегическия анализ на данните.
| Брой съобщени нередности за 2007 г. | Пълно финансово въздействие от нередностите, включително подозренията за измама (млн. EUR) | Очаквано финансово въздействие | % от общата сума бюджетни кредити, засегнати от предполагаемата измами |
Собствени ресурси | 5 321 | 377 | 106.57 | 0,62 % от общата сума собствени ресурси за 2006 г.** |
ФЕОГА секция „Гарантиране" | 1 548 | 155 | 44.7 | 0,1 % от общите отпуснати средства |
Структурни фондове и Кохезионен фонд | 3 832 | 828 | 141 | 0,31 % от общите отпуснати средства |
Предприсъединителни фондове | 332 | 32 | 9 | 0,38 % от общите отпуснати средства |
Преки разходи: | 411 | 33 | 18.1 | 0,17 % от общите отпуснати средства |