По-малко вредни емисии от новите автомобили в ЕС поиска кандидатът за еврокомисар по климата Кони Хедегаард
„В следващите пет години искам да видя Европа като най-благоприятния към климата регион на света”, заяви по време на изслушването си в петък датската кандидатка за Комисията „Барозо-2” Кони Хедегаард.
Неудовлетворение от липсата на единен глас на Европейския съюз на международната конференция за глобалното затопляне в Копенхаген изрази в петък, по време на изслушването си в Европейския парламент, кандидатът за еврокомисар за климата Кони Хедегаард (Дания, ЕНП).
Хедегаард поясни, че е разочарована, че срещата в Копенхаген, провела се през декември 2009 г., не е постигнала определяне на конкретни цели за намаляване на вредните емисии, водещи до парников ефект. Изданието Eubusines припомня, че самата Кони Хедегаард председателстваше повечето преговори в Копенхаген като министър по климата и енергетиката в своето правителство, след което обаче бе сменена от поста от министър-председателя заради критики към методите й на работа.
Въпреки че ЕС изигра изключително важна роля да проправи пътя към промяната, липсваше единност на европейския глас, подчерта тя. По думите й понякога губим твърде много време да постигаме съгласие помежду си и когато ЕС участва в международни преговори, „… вече почти не сме в състояние да преговаряме”. Хедегаард добави: „В тези критични последни часове в Копенхаген, видяхме как Китай, Индия, Япония, Русия и САЩ говореха в един глас, а Европа говореше с много и различни гласове”. Датската кандидатка за еврокомисар обобщи, че трябва да се работи за промяна на това положение.
За пръв път в историята на ЕК се въвежда специален ресор за промените в климата, чийто първи титуляр изглежда ще е датската кандидатка, пояснява на сайта си Европейският парламент. Както читателите на Портал ЕВРОПА вече знаят, досега част от това портфолио беше в отговорностите на гръцкия еврокомисар Ставрос Димас (мандат 2004-2009 г.)
В изслушването участваха евродепутати от комисиите по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните, по индустрия и по транспорт. Освен за неуспешната климатична среща в Копенхаген, депутатите питаха Хедегаард за стратегиите й като бъдещ еврокомисар за опазване на климата и за ядрената енергия.
Eubusines обобщава, че от реакциите в ЕП по време на изслушването е проличало, че няма сериозни несъгласия с представянето на опитната датска кандидатка Кони Хедегаард.
Нивата на ограничаването на емисиите въглероден диоксид на новите автомобили трябва да бъдат преразгледани и вероятно да станат по-строги, тъй като сега действащите не са достатъчно амбициозни, съобщи по време на изслушването си Хедегаард, предаде „Ройтерс”.
ЕС е поискал от производителите на автомобили да ограничат емисиите от нови коли с близо 15% до 2015 г., което стана след продължителна битка между природозащитници и автомобилни производители от Франция, Германия и Италия. „Важно е да проверим дали си поставихме достатъчно амбициозна цел в тази бързо развиваща се технологична сфера”, коментира Хедегаард.
Тя се ангажира да настоява за по-интензивни усилия за намаляване на вредните емисии за автомобилния транспорт, ако бъде одобрена за еврокомисар. Едно от първите неща, които ще направя, ще бъде инициатива, свързана с камионите; ЕС има още много какво да направи за тях, допълни датската кандидатка. Неясно обаче остана дали тя имаше предвид сегашните европейски предложения за 10-процентно намаляване на разхода на гориво до 2016 г. за камионите, или по-големите транспортни автомобили, пише „Ройтерс”.
„В следващите пет години искам да видя Европа като най-благоприятният към климата регион на света”, заяви Кони Хедегаард.
Хедегаард смята, че като законодателство нещата с опазването на климата са на добро ниво, но сега е нужно тези правила да се изпълняват както трябва. Според нея европейските политики за транспорт и за селско стопанство трябва да станат по-щадящи по отношение на климата.
Кони Хедегаард е родена на 15 септември 1960 г. Има магистърска степен по литература и история. Между 2004 и 2007 г. е министър на сътрудничество между скандинавските държави, преди това – на околната среда. В периода 1984-1990 г. е член на датския парламент. Работила е и като журналист.
Снимка: Европейският парламент.