Новата транспортна стратегия на ЕС ще въведе цена за замърсяването
Европейската комисия иска да накара ползващите превозни средства да плащат за вредните емисии, шума и за другите причинени вреди. Това са част от предложения в проекта на Бяла книга за транспорта, съобщава „Еурактив".
Документът представя плановете на Комисията за следващото десетилетие. Предвижда се създаването на една коренно различна транспортна система до 2020 г., с единна европейска транспортна зона, отворени пазари, по-екологична инфраструктура и нисковъглеродни технологии.
„Вероятно ще се увеличат разходите за транспорт в следствие на скъпия петрол, задръстванията, недостига на работна ръка и по-широкото прилагане на принципа „потребителите плащат" за използването на инфраструктурата", пише в проекта на ЕК, който трябва да бъде публикуван през декември.
Емисиите от транспорта са се повишили с 24% между 1990 и 2008 г., в размер на 19,5% от всички емисии на парникови газове в ЕС, според данни на Комисията.
В резултат на това транспортният сектор ще трябва да намали емисиите поне с 45-60% под нивата, регистрирани в 1990 г. По този начин ЕС ще може да изпълни целите за изменението на климата за 2050 г., твърди документът.
„Като се има предвид почти пълната зависимост от петрола днес е ясно, че ограничаването на емисиите ще бъде основният фактор, който трябва да се вземе предвид при проектирането на бъдещата транспортна система", твърди проектът.
Комисията предлага като решение на проблема да се използват пазарните инструменти, които да накарат потребителите на превозни средства да плащат за емисиите, замърсяването на въздуха, шума или други външни въздействия.
„Това може да стане чрез различни пазарни инструменти, напр. данъчно облагане на горивата, такси на километър и системи за ограничаване и търговия на емисии", пише в документа.
В сферата на пътния транспорт ЕК предлага преразглеждане на директивата за енергийното данъчно облагане, за да се въведе минимална такса върху горивото, съдържащо CO2.
Предложенията на европейския комисар по данъчната политика и митническия съюз, одит, борбата с измамите Алгирдас Шемета да се въведе въглероден данък бяха замразени, защото скептичните държави-членки поискаха по-нататъшно разследване на потенциалното икономическо въздействие на данъка.
Въздушният транспорт ще бъде включен в схемата за търговия с емисии на ЕС от 2012 година. Същото важи и за морския транспорт през 2013 г., ако Международната морска организация не се споразумее за световни мерки през 2011 г., обяви Комисията.
Директивата за евровинетката определя пътните такси и таксите за камиони за използването на европейски магистрали, но тя няма да покрива цялата пътна мрежа, предупреждава документът. През 2013 г. Комисията ще „прецени постепенното въвеждане преди 2020 г.на система за търговски превозни средства в цялата междуградска мрежа или поне за [...] основните трансевропейски коридори ".
Проектът на Бялата книга разглежда инфраструктурата като начин да се насърчи по-устойчив транспорт. Като част от преразглеждането на насоките на Програма „TEN-T" Комисията предлага да се разработи наслагване на „централната мрежа", основано на цялостна транспортна мрежа, която обхваща възли и стратегически връзки.
На 27 октомври комисарят по транспорта Сийм Калас представи първия междинен преглед на 92 приоритетни проектa за трансевропейски транспорт (TEN-T), които ще получат 5,3 млрд. евро. Общият бюджет за Програма „TEN-T"за периода 2007-2013 г. е 8 млрд. евро.