ПЕТИМА КАНДИДАТИ ДА СТРОЯТ ДУНАВ МОСТ ІІ
До петима кандидати за проектиране и строеж на Дунав мост ІІ днес са изпратени покани за представяне на оферти, съобщи правителствената пресслужба. На 16 май 2006 г. Делегацията на Европейската комисия в София одобри тръжното досие за избор на изпълнител. Участниците, включени в късата листа след предварителна квалификация, са: Консорциум „Hochtief” (Германия) – OHL (Испания); FCC (Испания); Консорциум „VINCI” (Франция) – „Главболгарстрой” (България) – „Мoстстрой” (България); Консорциум „Zublin” (Германия) – „Alpine Mayreder” (Австрия) – „Eiffel” (Франция); Консорциум „Bouygues” (Франция) – „Трансстрой Варна” (България) – „Rizzani de Eccher” (Италия).
Срокът за подаване на оферти изтича на 15 септември 2006 г., а отварянето им е предвидено за 18 септември 2006 г.
Проектът за моста Видин - Калафат е един от най-големите и сложни инфраструктурни проекти, които се изпълняват от Министерството на транспорта. Освен проектирането и строителството на моста с четири пътни ленти и една железопътна линия, което е обект на настоящия търг, проектът включва и строителството на прилежащата пътна и железопътна инфраструктура, обхващащо изграждането на нова товарна жп гара и 7 км нова жп линия; реконструкция на съществуващата пътническа гара и строителство на 4 пътни възела на две нива.
Общата стойност на проекта е 236 млн. евро, от които 226 млн. евро са за строителни работи и 10 млн. евро са за предпроектни проучвания, проектиране и консултантска помощ. Стойността на самия мост се оценява на приблизително 160 млн. евро, като за целите на тръжната процедура са разработени три варианта на идеен проект – стоманобетонен мост с две отделни конструкции за пътното и железопътното платно; вантов мост с централен пилон в навигационната част на реката, като пътното и железопътното платна са на едно ниво; стоманена конструкция на моста на две нива, като железопътната линия е на долното ниво. Съгласно изискванията на възложителя, участниците в търга могат да предложат и друг вариант, ако преценят, че е конкурентен в технико-икономическо отношение.
Проектът е подкрепен финансово от програмите ФАР и ИСПА на Европейския съюз, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), Кредитната институция за възстановяване на Федерална република Германия (KfW), Френската агенция за развитие (AFD) и държавния бюджет на Република България, както следва:
І. За строителни работи:
70 млн. евро – безвъзмездна помощ от програма ИСПА на ЕС; 70 млн. евро – заем от ЕИБ; 5 млн. евро – безвъзмездна помощ от AFD; 2,045 млн. евро – безвъзмездна помощ от KfW; 18 млн. евро – заем от KfW; 60,76 млн. евро – държавен бюджет на Република България.
ІІ. Предпроектни проучвания, проектиране, консултантска помощ:
0,5 млн. евро – безвъзмездна помощ от AFD (усвоени); 0,6 млн. евро – безвъзмездна помощ от KfW (усвоени); 0,2 млн. евро – програма ФАР на ЕС (усвоени); 4,998 млн. евро – програма ИСПА на ЕС (усвояват се); 4 млн. евро – държавен бюджет на Република България (усвояват се).
През последните два месеца бяха проведени много интензивни преговори с германската кредитна институция KfW и вместо досегашните условия за експортно кредитиране, успешно бяха договорени нови условия за проектно финансиране. Така отпаднаха пречките, свързани с одобряване на тръжното досие и стана възможно стартирането на тази фаза на търга.
Предстои министърът на транспорта да назначи комисия за оценка на офертите, след съгласуване на състава й с Делегацията на Европейската комисия. Очаква се договорът с избрания изпълнител да се сключи през декември тази година, а строителните работи да започнат през май 2007 г. Предвиденият срок за изграждане на съоръжението е 38 месеца, като паралелно ще се изгражда и прилежащата инфраструктура.