Europe.bg
  Начало - Новини - Актуално
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Актуално

RSS
  • A+
  • A-
27-07-2006

ПОВЕЧЕ КОРУПЦИЯ В ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ У НАС ОТЧИТА СВЕТОВНАТА БАНКА

Все повече български компании твърдят, че се налага да се плащат подкупи, за да спечелят обществени поръчки.

Корупцията в България е намаляла в периода между 2002 и 2005 г. Това става ясно от доклад на Световната банка, озаглавен "Антикорупционната реформа в страните в преход – кой успява и защо?".

  • Вижте таблиците и графиките за България ТУК!
  • Вижте таблиците и графиките за Румъния ТУК

    Econ.bg обобщава:

    Документът се основава на данни, получени чрез анкетиране на фирмено ниво и основният извод в него е, че съществува безспорен напредък в намаляването на корупцията в страните в преход. Въпреки това, разпространението на корупцията в Източна Европа и в страните от бившия Съветски съюз остава по-голямо в сравнение с много страни от Западна Европа. Налице е и тенденцията големите фирми да съобщават за по-голямо намаляване на исканията за подкупи, отколкото малките фирми, които често стимулират растежа и създаването на работни места.

    "Антикорупционната реформа в страните в преход – кой успява и защо?" е третият от поредица доклади на Световната банка, проследяващи нивото на корупция във взаимоотношенията между бизнеса и държавата след 1999 г.  По подобие на предходните два документа, настоящата трета част на изследването черпи данни от проучването за бизнес-средата и финансовата ефективност на предприятията (BEEPS),  което е съвместна инициатива на Европейската банка за възстановяване и развитие и на Световната банка. За последен път BEEPS-проучване беше проведено през 2005 г. То се прави на всеки три години, обхваща 26 бивши социалистически страни и Турция, а използваните за сравнение европейски страни са Германия, Гърция, Ирландия, Португалия и Испания. От началото на провеждането на проучването BEEPS досега са били анкетирани повече от 20 000 фирми.

    "След 2002 г. фирмите в повечето посочени страни дават подкупи по-рядко и в сравнително по-малки размери. Компаниите съобщават също така, че корупцията представлява по-малък проблем за тях, отколкото е била в миналото", обяснява Джеймс Андерсън, съавтор на доклада и старши икономист в отдела на Световната банка за страните от Европа и Централна Азия. "Всеобщото схващане, че корупцията непрекъснато се задълбочава се оказва несъстоятелно след един внимателен прочит на доклада", допълва Андерсън. 

    Желанието да се присъедини към Европейския съюз помогна на България по-добре да мотивира реформите и в резултат от провеждането им в страната беше намалена корупцията. Анкетираните фирми съобщават за намаляване на подкупите в много области, включително митници, данъчна администрация и различни инспекции. Обединяването на функциите по събиране на данъчни и осигурителни вноски в България повишава събираемостта и намалява възможностите за корупция.

    Освен че проследява корупционните тенденции, докладът разглежда и причините за напредъка на някои страни. Изследването дава конкретни доказателства за работещите икономически и институционални реформи -  намаляването на корупцията е по-видимо там, където са били проведени енергични реформи, докато страните с по-малко реформи видимо изостават.

    От доклада става ясно, че най-забележим напредък е постигнат в данъчната и митническата администрации. Страните в преход - като се започне с Естония от средата на 90-те години - са на водещо място в света при въвеждането на опростени ниски или плоски данъчни ставки с широка основа и малък брой изключения. Тези страни също така положиха големи усилия за усъвършенстване на данъчната администрация. В Словакия например въвеждането на плосък данък подобри в положителна посока възприемането на данъчното бреме от страна на фирмите. Намали се избягването на данъци, а искането на подкупи стана по-рядко.

    Според изводите в доклада подкупите в митническата администрация също са намалели в много от страните в преход благодарение на промените в законодателството, най-често хармонизиращо се с това на ЕС. Няколко страни направиха и инвестиции в нови информационни технологии, въведоха системи за оценяване на риска и намалиха възможностите за произвол при подбора на обектите за физическа проверка, се казва в изследването. В него се твърди още, че забележими подобрения се извършват в Югоизточна Европа, като до известна степен това се дължи на програмата "Улесняване на търговията и транспорта в Югоизточна Европа", в която участва и България. Тази многостранна програма, която съчетава модернизиране на митническата администрация с институционални реформи и повишаване на прозрачността, намали както времето за преминаване на границите и обмитяването на стоките, така и подкупите на митническите служители.

    За разлика от всичко казано дотук, съдебната реформа често беше пренебрегвана в годините на прехода и изглежда, че корупцията в съдилищата като цяло не е намаляла. Страните започват да се обръщат към решаването на този проблем, чрез повишаване на заплатите на съдиите (както стана в Русия), чрез въвеждане на системи за автоматично управление на разпределението на делата целящо повишаване на ефективността и прозрачността (Хърватия), въвеждане на квалификационни изпити за съдиите (Грузия) и възбуждане на наказателни производства срещу корупцията в съдебната система (Словакия).

    Напредъкът в областта на обществените поръчки също е ограничен. Много страни реформираха законодателството, регулиращо обществените поръчки, което в крайна сметка доведе само до въвеждането на изключения в основното законодателство.

    Страните в преход повишават степента на политическата отговорност чрез възприемане на законодателство за конфликт на интереси, за финансов одит и контрол, и за деклариране на приходите и имуществото. Декларациите за приходите и имуществото в Румъния например станаха много по-подробни и по-лесно достъпни за гражданското общество, като в момента страната полага усилия за укрепване на правоприлагането. Много страни постигнаха напредък в разработването на ефективни закони за свобода на информацията. За жалост прекомерно големият имунитет на народните представители, който ги прави почти недосегаеми, остава широко разпространен проблем.

    "Борбата с корупцията се нуждае от силни лидери. Във всяка страна, постигнала измерим напредък в намаляване на корупцията, е имало изявен лидер, който е превърнал прозрачността и отчетността в първостепенни приоритети", подчертава Черил Грей, съавтор на проучването и директор на сектор в отдела на Световната банка за страните от Европа и Централна Азия. Като пример тя посочва Грузия, където новите ръководни кадри са дошли на власт благодарение на антикорупционната си програма и са поставили държавното управление на първо място в дневния ред на реформите.

    Какво е положението с Румъния - вижте на англоезичната версия на тази новина на Портал ЕВРОПА - това е оригиналното прес-съобщение, което Портал ЕВРОПА получи от Световната банка.

По темата



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Редовни доклади
 
 
 
    Още 
Новини
 
 
 
    Още 
Актуално
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Конкурси
 
 
 
    Още 
Новини / Пътна безопасност
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter