СТАНИШЕВ ОТГОВОРИ НА ДЕПУТАТСКИ ВЪПРОСИ ЗА УСВОЯВАНЕ НА ФОНДОВЕ ЗА ОБРАЗОВАНИЕ
Народният представител Евгени Чачев отправи въпрос към министър-председателя Сергей Станишев по време на днешният парламентарен контрол относно политиката на правителството в сферата на образованието, съобщава News.bg.
Според Чачев правителството не изпълнява обещанията си за икономика на знанието. Той добави, че България е единствената страна в Европа, която не планира отделяне на средства за науката от структурните фондове на ЕС.
Премиерът съобщи, че правителството в момента изработва програма за усвояване и заделяне на средства от европейските фондове за наука и образование, която ще бъде представена на комисаря по образованието Янез Поточник.
Станишев заяви, че увеличаването на процента от БВП отделян за наука е от изключителна важност за развитието на образованието и науката. В същото време правителството залага на дългосрочна стратегия за развитието на конкурентноспособността ни, обяви премиера.
Според Станишев вината за ниското усвояване на средства от фондовете се крие в стремежа на всяко министерство да участва самостоятелно в структурните програми на ЕС. Премиерът смята, че колкото по-тясна е една програма, толкова по-малка е вероятността средствата да не бъдат усвоени.
Министър-председателя посочи, че приемането ни в ЕС на първи януари ще предизвика известни затруднения, тъй като ще трябва да внесем вноската си в ЕС, възлизаща на 650 млн. лева.
Портал ЕВРОПА припомня, че последното изследване Евробарометър показва, че българските граждани имат най-ниско доверие в институциите си. Изследването на ПРООН за готовността на общините и областите за усвояване на средства от фондовете на ЕС показва все още ниска степен на информираност или липса на опит в създаването и управлението на проекти.
В същото време анкетата на Портал ЕВРОПА “Бъди еврокомисар по разширяването за 27 минути!”, показва, че притесненията на читателите ни са не толкова в самото харчене на средствата от фондовете, а в недостатъчния административен капацитет на България да ги усвоява.