ПРИЕМА СЕ ПРОГРАМА ЗА ПОКРИВАНЕ НА ИЗИСКВАНИЯТА ЗА АВИАЦИОННА БЕЗОПАСНОСТ
Българските авиокомпании и министерството на транспорта ще обединят усилията си за покриването на стандартите на ЕС за да не се стигне до налагането на блокиращи мерки срещу авиационния сектор след присъединяването ни към ЕС, съобщава News.bg.
По време на вчерашната среща на авиопревозвачите и министъра на транспорта Петър Мутафчиев бяха набелязани мерки по забележките в последния доклад на ЕК.
Основният проблем в авиационния сектор е пред транспортната и селскостопанската авиация, тъй като в пътническия сектор бяха закупени сертифицирани самолети.
Ако не успеем да покрием евроизискванията, е възможно да пострадат 30% от авиационния парк на България на карго и пътнически превози.
Българските карго-превозвачи ползват най-вече руски самолети Ан-12 и Ан-26.
Сертифицирането изисква милиони евро. За справянето на ситуацията 5 български авиопревозвачи се обединяват в консорциум и вече са поели финансирането.
По оценка на говорителя на консорциума Георги Попов за момента за сертифицирането са необходими 2 млн. евро, но сумата може да нарасне.
Процедурата се провежда от Европейската агенция за авиационна безопасност на основата на изработен план за действие.
Сертифицирането, тъй като е ангажимент на производителя, ангажира и конструкторското бюро „Антонов", което поддържа изправността на най-големите карго-самолети в света, подчерта Попов.
От бюрото е задействана процедурата по сертификацията, но тя изисква време.
Допълнително проблемът се усложнява от наближаващия краен срок по европейския регламент, въвеждащ изискванията за това сертифициране - 28 март 2007 година.
По неофициална информация от бранша има вероятност този срок да бъде отложен.
На срещата между авиопревозвачите и министър Мутафчиев, министърът се ангажирал да се направи преглед на нормативната база и да се издаде информационен бюлетин с всички нормативни изисквания, които ще регламентират въздухоплаването и авиационния бизнес на България като членка на ЕС.
Портал ЕВРОПА припомня, че в последния доклад на ЕК в раздела за авиационна безопасност се посочва, че Обединените авиационни власти в областта на авиационната сигурност, отказаха на България взаимното признаване в рамките на системата на ОАВ в съответните области на безопасност, и по-точно на летателната годност, техническото обслужване, операции и лицензиране на екипажите.
В случай че България не изпълни изискванията в срок, ЕС може да наложи предпазни мерки срещу съответните летателни средства и да включи съответните авиокомпании в "черен списък".