Europe.bg
  Начало - Новини - Актуално
  НАВИГАЦИЯ
Портал ЕВРОПА на живо
Новини
Конкурси
Квартал ЕВРОПА
Европейски съюз
България - ЕС
Преговори за присъединяване
Програми и проекти
Въпроси и отговори
Библиотека
Интернет магазин
Портал "ЕВРОПА" - За нас; Етичен кодекс
Анкети
Твоят глас в ЕС
Пътна безопасност
Актуално
Анализи
Интервюта
История на ЕС
ЕС институции
Държави-членки на ЕС
Присъединяващи се страни
Асоциирани държави
Дейности
Договори на ЕС
Евро
Хронология
Ключови документи
Институции на ЕС
Финансови институции
Консултативни органи
Междуинституционални служби
Децентрализирани органи на ЕС (агенции)
Председателства на ЕС
Редовни доклади
Представяне
Договори за присъединяване
Основаващи договори
История на отношенията
Дейности
Партньорства за присъединяване
Преговорни глави
Национални позиции
Общи позиции на страните-членки
Изпълнение
Договор за присъединяване
Глава 1 Свободно движение на стоки
Глава 2 Свободно движение на хора
Глава 3 Свободно предоставяне на услуги
Глава 4 Свободно движение на капитали
Глава 5 Дружествено право
Глава 6 Политика на конкуренцията
Глава 7 Земеделие
Глава 8 Рибно стопанство
Глава 9 Транспортна политика
Глава 10 Данъчна политика
Глава 11 Икономически и валутен съюз
Глава 12 Статистика
Глава 13 Социална политика и заетост
Глава 14 Енергетика
Глава 15 Индустриална политика
Глава 16 Малки и средни предприятия
Глава 17 Наука и изследвания
Глава 18 Образование и обучение
Глава 19 Телекомуникации и информационни технологии
Глава 20 Култура и аудиовизуална политика
Глава 21 Регионална политика и координация на структурните инструменти
Глава 22 Околна среда
Глава 23 Защита на потребителите и тяхното здраве
Глава 24 Сътрудничество в областта на правосъдието и вътрешните работи
Глава 25 Митнически съюз
Глава 26 Външни отношения
Глава 27 Обща външна политика и политика на сигурност
Глава 28 Финансов контрол
Глава 29 Финансови и бюджетни въпроси
Глава 30 Институции
Глава 31 Други
Мониторингови доклади
Редовни доклади
Предприсъединителни финансови инструменти
Програми на общността
ПРОГРАМА ИСПА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА САПАРД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ПРОГРАМА ФАР НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Мерки по Програма "САПАРД"
Фондовете за България
Стратегии
Законодателство
Планове и програми
Публикации
Европа от А до Я
Основни документи
Национални стратегии
Областни стратегии
Общински стратегии
Български нормативни документи
Международни актове
Вторично законодателство на ЕС
Доклади
Редовни Доклади на ЕК
Доклади за напредък
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Актуално

RSS
  • A+
  • A-
08-12-2006

30% ОТ БИЗНЕСА ОЦЕНЯВА АДМИНИСТРАЦИЯТА ПОЛОЖИТЕЛНО, СОЧИ НЦИОМ

Доклад на неправителствената организация "Прозрачност без граници", базиран на сондаж на НЦИОМ,  оценява почтеността в държавната администрация.

Хората са най-недоволни от качеството на административнити услуги в общините. Над половината българи са доволни от качеството на административните услуги, които се предоставят у нас, сочи докладът, осъществен "по метода на случайния подбор", както се уточнява в прес-съобщение на Министерството на държавната администрация.

Едва 30 % от бизнеса обаче е дал положителна оценка за работата на администрацията, се казва още в доклада. Малко са и българите, които отиват на място, за да получат информация за интересуващата ги услуга. Повечето предпочитат първо да се посъветват с роднини, приятели или познати, преди да посетят институциите. Все по-висок става делът на хората, които търсят информация по интернет. Тази година, в сравнение с миналогодишното изследване на същата тема, резултатите са по-оптимистични, но основните тенденции се запазват, категорични са от "Прозрачност без граници" - както предава ТВ "Европа".

Над 1300 граждани от различни социални групи, възраст, професия и региони на страната са участвали в допитването чрез анкетни карти. Чрез тях те са оценили достъпа до информация, качеството на обслужване и информираността на съответните служители.

От сайта на МДААР:

Анализ на резултатите

Основни изводи

  • Преобладаващо позитивни оценки на удовлетвореност от работата на администрацията по предоставяне на услуги и информация за гражданите и бизнеса.
  • Сравнително ниско ниво на корупционен натиск от страна на административните служители. Широко разпространено е разбирането, че усилията за преодоляване на корупционния риск в работата на администрацията изискват прилагането на устойчива система за контрол.
  • Водещите приоритети на административната реформа според потребителите на административни услуги е подобряването на нормативната база, повишаването на квалификацията на служителите в администрацията, засилването на диалога с гражданите и бизнеса.
  • Висока степен на съответствие между нагласите на гражданите и на служителите по основните принципи и насоки на административната реформа. Регистрирана е подкрепа за усилията на администрацията да гарантира по-високо качество на услугите.

1. Ниско ниво на информираност и гражданска компетентност по отношение на условията за предоставяне на административни услуги

Едва 15% от гражданите ползват активните канали за информация, представяни от администрацията: информационни табла, телефонни линии, интернет страници на ведомствата и др. 30% от анкетираните предпочитат да се информират по конкретни административни процедури от свои приятели или познати, работещи в съответната административна структура.

Общата оценка на изследваните лица за готовността на администрацията да предоставя информация е добра - положителен отговор са дали общо 77% от анкетираните. Според мнението на 18% от запитаните в тази насока има известни проблеми, а едва 5% са определили проблемите с предоставянето на информация като сериозни. Най-рядко към позитивна оценка за предоставянето на информация се ориентират собствениците и съдружниците в частни фирми (едва 30% от тях са посочили, че администрацията винаги е готова да предоставя информация при поискване).

2. Обслужването „на едно гише" води до по-голяма удовлетвореност на потребителите както по отношение достъпа до информация, така и по отношение на качеството на обслужване

На въпроса за достъпността на информацията процентът на положителните отговори за общинската администрация с „едно гише" е 71%, докато за тези без „едно гише" - 60%. Това съотношение се наблюдава и при оценка за качеството на услугите: 80% са положителните отговори за общинските администрации с „едно гише" и 76% за тези, в които не е въведен този принцип на обслужване.

Като цяло общинските администрации получават повече позитивни оценки за работата си в сравнение с останалите видове структури. Това се дължи най-вече на факта, че гражданите търсят информация и услуги предимно от тези администрации, а към централната администрация се обръщат при по-специфични теми. Трябва да се отбележи също, че в центровете за обслужване към общинските администрации често се предоставят информация и услуги от компетенциите на различни институции.

3. Доминиращо позитивни оценки на удовлетвореност от работата на администрацията

Резултатите показват сравнително високо равнище на удовлетвореност от отношението на служителите към гражданите - 82% определят отношението към тях като любезно; като коректно го определят 83% от всички изследвани лица; висока оценка за професионализма на служителите дават 82%, а за тяхната експедитивност - 58% от анкетираните. По-малък е относителният дял на изследваните лица, които са определили отношението на служителите като любезно в софийските районни администрации, както и при държавните и изпълнителните агенции. Тази тенденция се запазва и по отношение на определенията за коректност, професионализъм и експедитивност.

Анализите сочат, че съществено предизвикателство пред работата на администрацията представлява повишаването на експедитивността в предоставянето на услуги: средно едва 38% от гражданите са успели да свършат своята работа в рамките на едно посещение в съответната административна структура. Сред онези, които е трябвало да посещават административните структури два-три пъти, за да получат необходимата им услуга, попадат по-често собственици/съдружници на частни фирми (32%), самонаети лица/земеделци (37%) и пенсионери (38%). Това е проблем, който възниква по-често при структурите на държавните и изпълнителни агенции (50%) и общинската администрация без услуги „на едно гише"(46%).

Тези изводи се потвърждават и от направените препоръки за подобряване на работата - най-голям дял от анкетираните (51%) посочват като най-необходима промяна съкращаването на сроковете за предоставяне на услугите. Това мнение се споделя от преобладаващата част от собствениците/съдружниците във фирми (60%), както и от изследваните лица с висше образование (59%). Второто направление, към което са насочени очакванията на изследваните лица, е необходимостта от осигуряване на повече информация за гражданите (51% от анкетираните) и осигуряването на по-строг контрол върху работата на служителите (подкрепяно от 50% от анкетираните).

4. Личният опит на гражданите очертава сравнително ниско ниво на корупционен натиск от страна на административните служители

93% от анкетираните посочват, че не им е предлагано да ускорят по незаконен начин административната процедура, а едва 2% са категорични, че са попаднали в такава ситуация на прокорупционен натиск.

Предизвикателствата пред администрацията с оглед ограничаване на корупционната среда са свързани с все още разпространеното схващане, че извънслужебната връзка със служител (за 10% от анкетираните лица) и предлагането на подкуп (за 13%) могат да бъдат ползвани като ефективно средство за получаване на административна услуга. Най-високи са равнищата на скептична нагласа по отношение на почтеността на служителите в администрацията сред собствениците и съдружниците във фирми - 10 % от тях очакват, че служителите биха се заинтересували от размера на сумата или направо биха приели. От друга страна, резултатите от изследването регистрират необходимостта от категорично прилагана антикорупционна политика и система за почтеност в работата на администрацията: 53% от анкетираните нямат представа как би реагирал държавният служител на предлагането на подкуп.

5. Висока степен на съответствие в нагласите както на гражданите, така и на държавните служители, по основните принципи и насоки на административната реформа

Изследването регистрира масова подкрепа за значението на законността като основен принцип за ефективното функциониране на администрацията. На такова мнение са потребителите на административни услуги с висше образование (72%), собственици или съдружници във фирми (73%), пенсионерите (72%). Диалогът с гражданите е определен като значим принцип от младите хора (51%), самонаетите лица (50%), както и от живеещите в градове - областни центрове (49%).

Според анкетираните собственици/съдружници в частни фирми основни принципи за добре функциониращата администрация са безпристрастността и ефективността (по 43%). Принципът на отчетност в работата на администрацията е определен като особено значим от гражданите в областните центрове (54%), както и от гражданите със свободна професия (31%).

По темата



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Редовни доклади
 
 
 
    Още 
Новини
 
 
 
    Още 
Актуално
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Конкурси
 
 
 
    Още 
Новини / Пътна безопасност
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.



Tyxo.bg counter