ИСПАНСКА ФИРМА ВЗЕ ДУНАВ МОСТ II
Най-сложният ни инфраструктурен проект ще се работи от Fomento de Construcciones y Contratas: медиите я сочат за близка до принц Кирил Сакскобургготски.
Испанската компания Fomento de Construcciones y Contratas ще проектира и изгражда Дунав мост 2. Стойността на договора е 99,955 млн. евро. Френско-британският консорциум "Инжероп" ще осъществява надзор на строителството. Днес заместник-министърът на транспорта Весела Господинова и регионалният директор на компанията FCC Игнасио Ларея подписаха договора за изграждане на моста между Видин и Калафат.
Стойността на договора е 99,955 милиона евро, предадоха БГНЕС econ.bg.
6,343 милиона евро пък е стойността на договора за независим надзор на строителството и контрола по проектирането на Дунав мост 2. Този договор беше подписан от заместник-министър Весела Господинова и президента на френско-британския консорциум "Инжероп" Кристиян Деларж.
Общата продължителност на двата договора е 51 месеца, което включва 38 месеца проектиране и строителство и 12 месеца отстраняване на дефектите.
Мостът ще е дълъг 1971 метра с по две пътни линии във всяка посока и единична железопътна линия. Предвиден е пешеходен тротоар и велосипедна алея. Предстои подписването на двата договора на прилежащата инфраструктура на моста Видин-Калафат.
Надяваме се, че през 2010 г. ще можем да се поздравим с готовия втори мост между България и Румъния при Видин - Калафат, каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Той изтъкна, че подписаният днес договор за строителството на Дунав мост 2 е много сериозен знак за България и отчита перфектната и прозрачна процедура за избор на изпълнител и надзор за втория мост над река Дунав.
Транспортният министър наблегна на факта, че това ще е първият български проект, който ще се изпълнява със средства на Кохезионен фонд на Европейския съюз и подчерта, че добрият вариант за България при изграждането на моста е да се търсят партньорства с чужди фирми-изпълнители, а не да се работи с подизпълнители.
"Нашето очакване е, че след 5-месечно проектиране ще започне строителството на моста", каза Петър Мутафчиев.
В края на юни т.г. се очаква да бъдат подписани и договорите за изграждане на прилежащата инфраструктура на Дунав мост 2, допълни министърът.
Изграждането на новия мост е един от най-големите и сложни проекти, предприети от българското правителство.
Разработването на проекта започна през юни 2000 г. с подписването на Споразумение между правителството на Република България и правителството на Румъния за техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с изграждането на моста.
Главната цел на проекта е интеграцията на българската пътна и железопътна мрежа с транс-европейската транспортна мрежа чрез развитието на транспортен Коридор ІV. Този коридор е гръбнакът на транспортната инфраструктура, свързваща Югоизточна с Централна Европа. Построяването на комбиниран пътен и железопътен мост, заедно с другите планирани и изпълнявани проекти за модернизиране на главните пътни и железопътни подходи към моста в двете съседни страни, ще премахне тесните места и ограниченията при транспортирането на хора и стоки.
Новата постоянна връзка по приоритетния Коридор ІV ще бъде единственият нов мост по протежение на 430-километровата обща граница по р. Дунав между България и Румъния. Той ще благоприятства за нарастването на регионалния и транзитния международен трафик, както и на търговията между Югоизточна и Централна Европа. Ще има значителен принос за икономическото развитие на района. Тази връзка ще допринесе за развитието на регионалната транспортна мрежа и за по-нататъшното въвеждане на стандартите на ЕС в транспортния сектор на България. Последно, но не и по важност, изграждането на моста ще генерира значително количество временни и постоянни работни места.
Общата дължина на моста заедно с прилежащите инфраструктурни съоръжения ще достигне до 1 440 м за автомобилния и 2 480 м за релсовия път, с основен отвор на моста от 180 м в плавателната част на реката. Мостът е проектиран с капацитет 2 пътни ленти във всяка посока и една жп линия.
Проектно-строителните работи по моста са финансирани от: Европейската комисия по Финансов меморандум 2004/BG/16/P/PT/005, подписан на 18.02.2005 г., от Европейската инвестиционна банка (EIB) със заем при облекчени условия; от Кредитна институция за възстановяване на федерална република Германия (KfW) със заем и допълнителна безвъзмездна помощ от Френската агенция за развитие (AFD) и от българския държавен бюджет. Безвъзмездната помощ от Европейската комисия е в размер на 70 млн. евро, а българското съфинансиране достига до 60 млн. евро. Заемните споразумения са подписани и ратифицирани в периода 2000 - 2006 г. с решения на Народното събрание.
news.bg
Главната цел на проекта е интеграцията на българската пътна и железопътна мрежа с транс-европейската транспортна мрежа чрез развитието на транспортен Коридор ІV. Този коридор е гръбнакът на транспортната инфраструктура, свързваща Югоизточна с Централна Европа. Общата дължина на моста заедно с прилежащите инфраструктурни съоръжения ще достигне до 1 440 м за автомобилния и 2 480 м за релсовия път, с основен отвор на моста от 180 м в плавателната част на реката. Мостът е проектиран с капацитет 2 пътни ленти във всяка посока и една жп линия. Безвъзмездната помощ от Европейската комисия е в размер на 70 млн. евро, а българското съфинансиране достига до 60 млн. евро.