ЕК ПРЕДЛОЖИ ОГРАНИЧАВАНЕ НА ЕМИСИИТЕ СО2
Европейската комисия призова емисиите на въглероден двуокис от новите автомобили да бъдат съкратени с 18% през следващите пет години, съобщава News.bg.
Съгласно оповестеното днес предложение на комисията новите автомобили до 2012 година трябва да отделят средно не повече от 120 грама на километър.
От производителите на автомобили ще се изисква да ограничат емисиите средно до 130 грама на километър, като въведат подобрения в технологията, която използват.
Предвижда се да се постигне съкращаване на вредните емисии с още 10 грама чрез изисквания към производителите на автомобилни гуми, на оборудване и към производителите на горива.
Една от целите на мерките е да се увеличи използването на биогорива.
До края на годината Европейската комисия ще се опита да представи нормативни текстове, които след това трябва да бъдат одобрени от държавите и от Европейския парламент.
Предложението на комисията бе забавено заради различия между еврокомисаря по околната среда Ставрос Димас и еврокомисаря по въпросите на индустрията Гюнтер Ферхойген.
Димас се обяви за налагане на строг лимит от 120 грама на производителите, докато Ферхойген искаше тежестта на мерките да бъде споделена с производителите на гуми и на горива.
Автомобилната производители в Европа се противопоставят на предложенията и предупреждават, че това може да ги принуди да преместят производството си.
„Автомобилната индустрия е изправена пред голямо предизвикателство... Призовавам ги да го посрещнат и да не го възприемат като тегло, а като положителна промяна", заяви по този повод комисарят по индустрията Гюнтер Ферхойген, цитиран от ВВС.
„Скоро ще сме в позицията да предлагаме не само най-добрите и сигурни коли, но и най-чистите - това е бъдещето на европейската автомобилна индустрия", добави той.
Комисарят по екологията Ставрос Димас заяви, че без това предложение на Комисията, ЕС няма да успее да покрие целите за ограничаване на емисиите парникови газове, заложени по протокола от Киото и следващите договори.
Димас заяви, че страните-членки на ЕС имат голямата отговорност да насърчават купуването на икономични автомобили.