ДРУГАТА СЕДМИЦА ЕК АКТУАЛИЗИРА "ЧЕРНИЯ СПИСЪК", НЯМА ДА ИМА БЪЛГАРСКИ АВИОКОМПАНИИ
След заседанието на Комитета по авиационна безопасност на ЕК, Министерството на транспорта обяви, че наши авиокомпании няма да бъдат включени в "черния списък" на Европейската комисия.
На заседанието е бил представен докладът на инспекцията на Европейската агенция по авиационна безопасност EASA. От EASA съобщиха за Портал ЕВРОПА, че последната инспекция на българската авиация е извършена на 12 февруари тази година. От офиса на EASA в Кьолн обясниха, че резултатите не са публични и са били предадени директно на българската страна. Вчера вестник "Дневник" писа, че EASA още от 2004 г. настоява за реформи в ГВА, но без резултат.
ГД "ГВА" от своя страна е представила пред Комитета по авиационна безопасност предприетите в България мерки, в резултат на което няма нито една българска авиокомпания (пътническа или карго) включена в приложения „черен списък" към новоподготвяния регламент.
Вероятно следващата седмица Европейската комисия ще актуализира т.нар. "Черен списък", научи Портал ЕВРОПА.
Резултати от заседанието в Брюксел няма да бъдат официално обявявани, тъй като то е само процедурна стъпка. Официалното становище на ЕК, в което ще стане ясна и оценката за нашата авиация, ще бъде взето под формата на регламент на комисията. Това каза за Портал ЕВРОПА говорител на еврокомисаря по транспорта Жак Баро.
Говорителят Микеле Черконе обясни още, че обикновено между заседанието на експертна комисия и последващата резолюция минава една седмица. Няма фиксиран срок, но обикновено е около 7 дни. Черконе очаква, че в сряда ще се знае кога ЕК ще приеме въпросният Регламент на ЕК. От Генерална дирекция "Транспорт" на Европейската комисия обясниха за Портал ЕВРОПА, че първоначалният "черен списък" е от месец март 2006 г. По процедура списъкът се актуализира на всяко тримесечие. След октомврийската му редакция обаче има закъснение (т.е. в края на февруари или началото на март тази година) като причината за известното забавяне била Коледната ваканция на служителите в ЕК.
Междувременно българските въздухоплавателни власти решиха да оставят без сертификат за летателна годност в небето на ЕС пет български авиокомпании - всичките за превоз на товари: „Еър София", „Брайт Ейвиейшън Сървисиз", „Хели Еър", „Скорпиън Еър" и „Вега Еърлайнз". Наложените ограничения не предполагат включването на тези компании в "черен списък". Ако все пак те бъдат включени в този списък, на авиокомпаниите щеше да бъде отнет лицензът за опериране и те нямаше да имат възможност да летят в страни членки на ЕС, включително и в България.
Комисията стриктно ще следи ситуацията и как българската страна упражнява контрол.
Портал ЕВРОПА ви представия валидния в момента "черен" списък на компаниите, които имат забрана за полети на територията на ЕС. Документът е актуализиран на 12 октомври 2006 г. Вижте го ТУК.