ЕП ГЛАСУВА ЗА РАЗШИРЯВАНЕ НА КОМПЕТЕНЦИИТЕ НА EASA
ЕП гласува за разширяване на компетенциите на Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕАSA). Депутатите искат Агенцията да има правото да налага глоби на авиокомпании, които не прилагат правилно правилата за безопасност.
Депутатите приеха на първо четене доклад относно общите правила в областта на гражданското въздухоплаване и създаването на Европейска агенция за авиационна безопасност по процедурата за съвместно решение. ЕП иска да се дадат повече права за контрол на ЕАSA, включващи определяне на изисквание за опериране на самолети и издаване, запазване, ограничаване или прекратяване на сертификат на операторите. Според тях ЕАSA трябва да има правото да контролира и лицензите на пилотите, за да гарантира, че те изпълняват изискванията професионални и езикови умения.
За да гарантира еднаквото прилагане на стандартите за безопасност, ЕП дава правото на агенцията да налага глоби и периодични наказателни плащания, ако стандартите не се прилагат правилно.
Източниците на информация за нарушения на правилата не трябва да се разкриват и трябва да им се осигури необходимата закрила, казват депутатите.
ЕАSA е създадена с Регламент на Съвета (EC) No 1592/2002 и на Европейския парламент от 15 юли 2002 г.
Агенцията предоставя техническа експертиза на Европейската комисия, подпомагайки съставянето на проекти с препоръки за авиационната безопасност в различни области, като същевременно дава и техническа оценка на заключенията на важни международни спогодби. Освен това, Агенцията е оправомощена да извършва някои изпълнителни задачи свързани с авиационната безопасност, като например сертифицирането на въздухоплавателни продукти и организации, както и въпросите отнасящи се до тяхното проектиране, изработване и поддържане. Тези сертификати подпомагат осигуряването на съгласуваност със стандартите за пълна изправност на самолетите при излитане и защитата на околната среда.
ЕАSA сертифицира продукти от цивилната авиация като цяло, в това число авиацията за общо Преди създаването на ЕАSA всяка държава-членка приемаше собствено законодателство за национална безопасност, оноваваща се на минимални международни стандарти за безопасност.
ЕП освен това прие резолюция, с която призова Съвета на министрите на транспорта да одобри на заседанието си на 22 и 23 март проектоспоразумението за въздушен транспорт между ЕС и САЩ или т.н "открито небе", което беше договорено на 2 март 2007 г. Депутатите го определят като"важна стъпка към интегриран трансатлантически авиационен пазар, който ще бъде в полза на потребителите".