СТАРТ НА ИНФОРМАЦИОННАТА КАМПАНИЯ НА МФ - ЕВРОФОНДОВЕ "БЪДЕТЕ АКТИВНИ"
Министерството на финансите днес стартира с пресконференция информационната си кампания за насърчаване на усвояването на средствата по Еврофондовете „Бъдете активни".
В песконференцията участваха министърът на финансите Пламен Орешарски, заместник-председателят на БСК Камен Колев, председателят на КРИБ Иво Прокопиев, съпредседателят на Центъра за икономическо развитие Александър Божков и директорът на МБМД Мира Янова.
„Вие знаете, че усвояването на средствата от ЕС е двустранен процес. Държавната администрация представя процедурите, но бенефициентите са тези, които трябва да бъдат активни. Те имат възможност със своите идеи и проекти да усвоят този огромен ресурс от 7 милиарда евро за 7 години.", заяви министърът на финансите Пламен Орешарски при представянето на старта на информационната кампания.
Орешарски посочи, че целта на кампанията е да няма критики за липсата на достатъчно информация.
Министърът на финансите посочи, че кампанията е разработена по начин, който да обясни на разбираем език същността, приложението, механизма на действие и начинът на усвояване на Европейските Структурни фондове, както и тяхното разпределение като финансов ресурс по Оперативните програми. Целта на МФ е да насърчи активното участие на българската общественост в тези процеси, което в последствие да спомогне за повишаването на качеството на живота.
Общата стойност на кампанията е 2 250 000 лева. Партньори на МФ са браншовите организации КРИБ и БСК , както и неправителствената организация ЦИР.
Кампанията съдържа информационна и рекламна част, като работата по информационната част е разпределена между партньорите. МФ отново ще представи Националната стратегическа референтна рамка и седемте оперативни програми. От министерството ще представят на редица срещи и семинари стъпките при кандидатстване по проекти, правилата за одобряването им и възстановяването на разходите.
Представителите на браншовите организации посочиха, че кампанията е много полезна и навременна, като те ще участват с целия си капацитет. Камен Колев от БСК заяви, че бизнесът няма яснота по редица аспекти на участието с проекти като общия размер на проектите и собственото участие. Според него е важно кампанията да помогне за повишаването на участието и успеваемостта на български фирми.
Александър Божков заяви, че в момента страната ни се намира в коренно различна ситуация, в сравнението с кандидатстването по предприсъединителните фондове. „Обикновено парите са малко и администрацията се опитва да ги крие за да ги насочи към свои хора". Сега има много пари, които трябва да бъдат раздадени и натискът върху администрацията е успешно да раздаде тези пари, посочи той.
Мира Янова от МБМД представи социологическо проучване за готовността и информираността за структурните фондове, проведено през февруари. Резултатите от проучването показват, че 59% от бенефициентите очакват да усвоят фондовете изцяло или в по-голямата им част. 44% от анкетираните журналисти имат подобна нагласа към степента на усвояемост. Като най-големи трудности при усвояването на фондовете бенефициентите посочват тежките бюрократични процедури - 48%, липсата на информация за финансиране - 46% и липсата на средства за проектите - 31%. Същевременно 62% от журналистите посочват липсата на практическа информация като основна трудност ( само 29% от бенефициентите споделят това мнение), както и неумения за разработването на проекти-55%. Корупцията е посочена като пречка от 32% от журналистите и едва 1% от бенефициентите.
По време на пресконференцията бе показан и рекламен клип, който ще бъде излъчван по телевизиите съдържащ четирите основни приоритета по НСРР - човешки ресурси, инфраструктура, териториално сближаване и управление и ефективна администрация и услуги.
Информационната кампания „Бъдете активни" продължава до края на юни.