ЕК хвърля светлина върху проблемите на международните семейства и се консултира относно последващите действия
В доклад, публикуван днес от Европейската комисия, се изтъкват правните проблеми, пред които все още са изправени международните двойки (съпрузи с различно гражданство) в цяла Европа, когато трябва да решават трансгранични спорове във връзка с техния брак или с родителските права над децата им, съобщава Рапид. Нарастващата мобилност на гражданите в рамките на ЕС доведе до увеличаване на броя на семействата, чиито членове са с различно гражданство, живеят в различни държави на ЕС или в държава — членка на ЕС, на която някои от тях може и да не са граждани. Когато семействата се разделят, е необходимо трансгранично съдебно сътрудничество с цел осигуряване на сигурна правна среда за децата, позволяваща поддържането на отношения с двамата родители или настойници, които е възможно да живеят в друга държава членка. В публикувания днес доклад се подчертава, че е необходимо да се направи повече, за да се помогне на международните семейства да постигнат правна яснота в такива ситуации (например относно кой съд е компетентен). Ето защо Европейската комисия стартира широка обществена консултация относно възможните решения, както и кампания за повишаване на осведомеността относно съществуващата помощ и нормативна уредба по отношение на международните семейства, които са решили да се разделят. Консултацията ще продължи до 18 юли.
„Разделянето на едно семейство е винаги трудно само себе си. А когато това се случва в друга страна, възникват допълнителни правни трудности поради сложността на ситуацията. Това е причината, поради която Европа трябва да разполага с подходящи правила, за да помогне на двойките да се разделят по възможно най-безпроблемен начин особено когато в семейството има деца,“ заяви заместник-председателят Вивиан Рединг, комисар на ЕС по въпросите на правосъдието. „От 2001 г. насам в ЕС бяха въведени правила, с които се определя компетентността и се помага на международните семейства, но 13 години по-късно, е време тези правила да бъдат подобрени. Граждани, адвокати, съдии, национални органи и заинтересовани НПО – всеки може да изрази мнението си относно това какви мерки следва да предприеме ЕС за допълнително улесняване на живота на международните двойки. "
Роберта Ангелили, член на Европейския парламент, заяви: „Около половината от заявленията, подадени до медиатора на Европейския парламент по проблемите на международното отвличане на деца от родител, съдържат оплаквания във връзка с нередности при прилагането на европейското право. Следователно е важно да се извърши внимателна оценка на прилагането на Регламент № 2201/2003 с цел да се направят корекции, където е необходимо, както и да се гарантира еднакво и ефективно прилагане на законодателството. Поради тази причина Европейският парламент също провежда проучване относно международното отвличане на деца в Европа, чиято цел е разглеждането на правната рамка и нейното прилагане както на европейско, така и на равнище на държавите членки, за да се гарантира по-голяма сигурност за гражданите и по-добра защита на децата, засегнати от такива случаи.“
В доклада, публикуван днес от Европейската комисия, се стига до заключението, че действащите понастоящем правила на ЕС са довели до важни ползи за гражданите при уреждането на трансгранични спорове, свързани с техните бракове и родителска отговорност. Регламентът от 2003 г. относно компетентността, признаването и изпълнението на съдебни решения за развод, раздяла, както и за родителска отговорност за децата спомогна за предотвратяване на успоредни съдебни производства в няколко държави от ЕС, като в него се определя кои съдилища са компетентни да разгледат даден развод и дела, свързани с родителска отговорност (като упражняването на родителските права и правата на посещение) – дори и за деца, родени извън брака. С него беше създадена също така система за сътрудничество между централните органи на държавите членки по дела, свързани с родителска отговорност, и беше улеснено осъществяването по принудителен ред на правата на посещение, както и изпълнението на някои решения за връщане, издадени, за да се осигури бързото връщане на децата в случаи на трансгранично отвличане на деца от единия родител.
Въпреки това в доклада също така се разкриват някои важни недостатъци на правната рамка, която е в сила понастоящем:
По отношение на правилата, с които се определя съдът на коя държава от ЕС е отговорен при брачни дела и дела за родителска отговорност, липсата на единно и изчерпателно правило относно компетентността, обхващащо всички ситуации, води до правна несигурност и до неравнопоставеност на гражданите на Съюза по отношение на достъпа до правосъдие .
Свободното движение на съдебни решения по всички брачни дела и дела, свързани с родителска отговорност, все още не е напълно гарантирано, тъй като някои категории решения все още трябва да преминат през дълги и скъпи процедури, преди да могат да бъдат признати в друга държава от ЕС.
Изпълнението на съдебни решения, постановени в други държави членки, често се оказва трудно поради различия между процесуалните стандарти на държавите членки, като например тези по отношение на изслушването на детето.
Сътрудничеството между централните органи на държавите членки може да бъде подобрено, особено когато става въпрос за събиране и обмен на информация за положението на детето в случаи на отвличания.
С цел да се проучи какви евентуални решения биха могли да бъдат предложени, обществената консултация относно прилагането на настоящите правила ще продължи през следващите 3 месеца (от 15 април до 18 юли). В същото време общоевропейската кампания за повишаване на осведомеността ще предостави на международните семейства целева информация относно трансграничното отвличане на дете и упражняването на родителски права и права на посещение с цел подобряване на познаването на техните права и задължения.