ИНФОРМАЦИОННО ОБЩЕСТВО
Договорната основа на политиката за информационно общество са Глави XV и XVI и Членове 163 до 172 от Договора за Европейска общност.
Революцията в комуникациите се задвижва от технологични пазарни фактори. ЕС е ангажиран с този процес чрез отварянето на пазарите си, защита на потребителските интереси и дори чрез установяване на технически стандарти. Резултатът за гражданите и бизнеса е по-евтин и качествен достъп до услуги с по-висока надеждност.
В момента 90% от училищата и компаниите в ЕС имат достъп до Интернет и повече от половината население на Съюза ползва редовно Интернет. Секторът на информациите и комуникациите е сред най-динамично развиващите се в ЕС и в света.
Мост над дигиталната пропаст
ЕС се стреми да гарантира, че всички негови граждани имат еднакъв достъп до удобствата на информационното общество. Един от европейските приоритети е преодоляването на “дигиталната пропаст” между богатите и по-бедните региони.
Инициативата eEurope беше представена през 2000 г. с цел да осигури:
* първокласна комуникационна инфраструктура на бизнеса и гражданите на достъпни цени
* набор от умения сред гражданите да живеят и работят в информационното общество
* осигуряване на продължаващо обучение като основен елемент от европейския социален модел
Хоризонт 2005: електронно правителство
Високоскоростният достъп до Интернет за бизнеса, училищата и университетите е цел, която ЕС си поставя до края на 2005 г. Това е част от инициатива с три компонента: електронно правителство, електронно обучение и електронно здравеопазване (eGovernment, eLearning, eHealth). Идеята на електронното правителство е да предостави дигитален достъп до 20 основни обществени услуги (сред които плащане на подоходен данък и ДДС, регистриране на автомобили и т.н.). В училищата и университетите електронното обучение предвижда библиотеките, музеите и остоналите културни институции да бъдат свързани в обща мрежа до края на 2005 г. В областта на електронното здравеопазване Държавите членки се очаква да предоставят медицински услуги он-лайн за своите граждани като например информация за предпазване от заболявания, здравна статистика, дистанционни консултации или електронно възстановяване на медицински разходи.
Подготовката за развитие на инициативата eEurope след 2005 г. е вече в ход. Очаква се Комисията да представи пътна карта на дейностите в края на 2005 г.