Europe.bg
  Home - News & Events - Analyses
  NAVIGATION
EUROPE Gateway live
News & Events
Tenders
European union
Bulgaria - EU
Negotiations
Programmes and Projects
FAQ
Library
Gateway EUROPE – About us; Code of Ethics
Surveys
European Parliament 2007
Road Safety
Highlights
Analyses
Interviews
EU History
EU institutions
EU member states
Acceding countries
Associated countries
Activities
EU Treaties
Chronology
Key documents
EU institutions
Financial bodies
Advisory bodies
Inter institutional bodies
Decentralised bodies of the European Union (agencies)
EU Chairmanships
Regular Reports
Accession Treaties
Founding Treaties
History
Activities
Accession Partnerships
Chapters
National positions
Common positions of the member states
Implementation
Accession Treaty
Chapter 1 Free movement of goods
Chapter 2 Freedom of movement for persons
Chapter 3 Freedom to provide services
Chapter 4 Free movement of capital
Chapter 5 Company law
Chapter 6 Competition policy
Chapter 7 Agriculture
Chapter 8 Fisheries
Chapter 9 Transport policy
Chapter 10 Taxation
Chapter 11 Economic and monetary union
Chapter 12 Statistics
Chapter 13 Social policy and employment
Chapter 14 Energy
Chapter 15 Industrial policy
Chapter 16 Small and medium-sized undertakings
Chapter 17 Science and research
Chapter 18 Education and training
Chapter 19 Telecommunications and information technologies
Chapter 20 Culture and audio-visual policy
Chapter 21 Regional policy and co-ordination of structural instruments
Chapter 22 Environment
Chapter 23 Consumers and health protection
Chapter 24 Co-operation in the fields of justice and home affairs
Chapter 25 Customs union
Chapter 26 External relations
Chapter 27 Common foreign and security policy
Chapter 28 Financial control
Chapter 29 Financial and budgetary provisions
Chapter 30 Institutions
Chapter 31 Other
Monitoring reports
Regular Reports
Pre-accession financial instruments
EU Programmes
Ispa Programme of the EU
Sapard Programme of the EU
PHARE Programme of the EU
SAPARD Measures
Bulgaria-destined funds
Strategies
Legislation
Plans and programmes
Publications
Europe from A to Z
National strategies
Regional strategies
Municipal strategies
Bulgarian acts of government
International acts
Reports
Regular reports of the EC
Progress reports
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Analyses

RSS
  • A+
  • A-
28-04-2006

ПРОБЛЕМЪТ С ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНОСТ БЕ ПРЕКАЛЕНО ОСВЕТЕН, СМЯТА ЕКСПЕРТ ОТ ЦЕНТЪРА ЗА ЛИБЕРАЛНИ СТРАТЕГИИ

* "ЕС трябва да избере на коя оценка да вярва: на експертната или на обществената."
* "Толкова много се заговори за корупция, че тя в края на краищата се банализира. Хората свикнаха с нея."
* "Доверието в съдебната система сред хората, които действително са имали съприкосновение с нея, е два или три пъти по-високо."

Рашко Доросиев – програмен директор политически изследвания в Центъра за либерални стратегии пред Портал ЕВРОПА, в коментар на изводите на доклада на ЦЛС за съдебната власт.

“Съдебната власт: независима и отговорна: Индикатори за ефективност на съдебната система” е пълното заглавие на 37-страничния документ, чийто основен автор е Даниел Смилов от ЦЛС.

По основни показатели за ефективност българската съдебна система е съпоставима с тези на страните членки от ЕС. Това се твърди в доклад на Центъра за либерални стратегии за съдебната власт, изготвен по проект, финансиран от Британското посолство.

България не изостава от страните-членки на ЕС по продължителност на съдебните и досъдебните процедури, сочат още изводите на ЦЛС. 

Финансирането на съдебната система е адекватно спрямо бюджета, даже нараства, а новите промени в Конституцията въвеждат форми на отчетност за висшите магистрати, заключават експертите на ЦЛС. 

Те са категорични, че липсата на достатъчно присъди за организирана престъпност, поръчкови убийства, корупция – включително политическа и пране на пари, не недостатък на цялата съдебна система. Според ЦЛС, това са “съществени проблеми в отделни специфични области”.

Портал ЕВРОПА констатира, че изводите в доклада на Центъра за либерални стратегии се различават от заключенията на експертите на Европейската комисия от последната партньорска проверка “Правосъдие и вътрешен ред”.

По този повод ви предлагаме интервю с Рашко Доросиев от ЦЛС – той е съавтор на доклада заедно с Даниел Смилов, и е участвал в изследователския проект “Укрепване на потенциала на българската съдебна система”.

Защо съдебната система е проблем повече на обществените нагласи, отколкото на обществото?

За пръв път с този проект се направи опит за измерване с обективни критерии на това, как работи съдебната ни система. Поставихме си за цел да създадем обективни индикатори, чрез които рационално да може да се проследява в каква степен тя оперира добре, или зле. Изследвахме продължителността на делата в българската съдебна система, прилагайки методология, отчитаща гражданската гледна точка. Това е “сурова” методология, но въпреки това резултатите се оказаха не толкова отчайващи – особено ако ги съотнесем към средната продължителност на делата в страните от ЕС. 

Защо толкова хора смятат, че има проблеми?

Най-вероятно това е и медиен проблем. През последните години проблемът за лошата съдебна система беше преекспониран в медиите. Много често забелязваме, как някой журналист или гражданин си позволява да прави изводи за цялата система на базата на свои лични впечатления, на личен опит. Не цялата съдебна система е проблемна, а определени нейни части. Всички знаем кои са те – борбата с организираната престъпност, с корупцията... Да се набеждава цялата съдебна система не е правилно, понеже делът на наказателните дела е много малък. 70-80% от делата са граждански. Негативната оценка на медиите, българското общество, а и на европейските експерти, се пренася върху цялата съдебна система. Това, от своя страна, пречи на системата да се оправи. За да си вършат институциите добре работата, е необходимо гражданите да имат доверие в тях.

Т.е. критиките пречат на системата да се оправи?

Неоснователните критики – да, те пречат. Свръхконцентрацията на медиите върху проблема със съдебната система, върху негативните примери; липсата на индикатор и единна информационна система – това също създава вакуум.

Тогава критиките на европейските експерти от последната партньорска проверка се базират на общественото мнение и на медийните публикации, така ли излиза?

Не мога да твърдя с категорична сигурност, че е точно така. В България действително липсва надеждна статистика. Посланието на конференцията, която Центърът за либерални стратегии проведе по темата, оповестявайки този доклад, е – полицията и съдебната система не трябва да се страхуват от създаването на една истинска, единна статистика, защото тя е инструмент, който ще помогне и на тях да получат доверието на гражданите. Когато европейските експерти дойдат в България и се сблъскат с липсата на качествена статистика и надеждна информация за работата на институции, те най-често се обръщат към медии и използват лични впечатления, цитират отказа от достъп до статистика. Така формират докладите си. Негативните оценки са естествени.

Споделяте ли мнението, че ако се задейства защитната клауза за правосъдие, това не е беда?

Това има две измерения: чисто политическо (имиджово) и рационално (конкретно). Големият проблем за България идва от първото измерение – политическото. В практически план, това не би трябвало да е голям проблем за пълноценното членство на България в ЕС. Едва ли ще ни бъдат спрени някакви пари или отказан достъпът до програми. От имиджова гледна точка обаче няма да е добър знак, защото нагласите на хората се формират не само от реалностите, а и от привидностите. България влиза със, а Румъния без предпазна клауза – това ще има имиджово-политически измерения...

Организираната престъпност, поръчковите убийства и прането на пари във вашия доклад са наречени “отделна специфична област” на съдебната система. Каква е тежестта на тази област – тя по-маловажен дял ли е от съдебната система като цяло?

Чисто процентно, престъпленията, свързани с организирана престъпност, са пренебрежимо малобройни статистически. Осъдените за организирана престъпност се броят на пръсти, защото у нас много трудно се осъждат хора по определението за организирана престъпна група. От тази гледна точка, организираната престъпност не е толкова важна. Смятам, че проблемът с организираната престъпност бе прекалено осветен в последните няколко години, не без помощта на ЕС и евроекспертите: те непрекъснато настояваха, че трябва да има осъдени по висшите етажи на властта за корупция. Това се прави много трудно не само в България, а и навсякъде по света. Действително, не отричам, че организираната престъпност нанася огромни финансови вреди на обществото, но от друга страна – от обществена перспектива – обществото някак си не го касае директно как влияят организираните престъпни групи на бюджета. Това, което дразни хората в сферата “организирана престъпност”, са лъскавите коли и ненаказуемото арогантно поведение на ежедневно ниво. Хората са склонни да обясняват почти всеки бизнес-успех с някаква криминална дейност. Личното ми мнение е, че организираната престъпност не е важен фактор в изграждането на общественото доверие към институциите, което би им позволило да станат по-ефективни. Голямата част от гражданите – ако стават жертва на престъпност – са засегнати от дребната престъпност, а не от организираната.

Какво е положението с корупцията в съдебната система?

Не сме се занимавали директно с корупцията в съдебната система, много е трудно да се измери корупцията в която и да било сфера. Не мога да ви отговоря директно на този труден въпрос.

Как оценявате ролята на неправителствените организации, реализирали редица проекти за борба с корупцията?

Част от проектите са спомогнали за конкретни аспекти от борбата с корупцията, например за въвеждане на нови практики и нов софтуер. Но има доста голяма маса проекти, които се опитваха да информират гражданите за състоянието на корупцията. Те превърнаха корупцията в много гореща тема. Аз смятам, че тези проекти бяха вредни, защото толкова много се заговори за корупция, че тя в края на краищата се банализира. Хората свикнаха с нея. Никой вече не я възприема като проблем – представата на обществото за корупцията е нормализирана. 

И даже институционализирана.

За това е виновна и нагласата на хората. Когато непрестанно ви говорят, че всичко и корумпирано в цялата страна, вие започвате да вярвате на това. Давали са ни примери, че има случаи, в които граждани отиват в съдебната система или в друга институция подготвени с подкуп. Търсят връзки, търсят този, на когото да го дадат. Но виждат, че е въведена нова софтуерна програма или нова административна организация, и осъзнават, че ще си свършат работата и без да дават пари. Т.е. дори малката реформа върши работа.

В доклада си експертката на ЕК Сюзете Шустер пише за мащаба на недоверието ни в собствената ни съдебна система: “Ако самите граждани изпитват толкова силно недоверие към системата, защо трябва страните-членки да й имат доверие?” Вашият доклад съдържа ли отговор на този въпрос?

Това според мен малко не е коректно. Всеки знае, че обществената перспектива не е рационалната перспектива. От цялото население едва ли всички граждани са се сблъсквали в последната година със съдебната система, са ходили в съда или са водили дело. Центърът за либерални стратегии бе провел преди  две или три години изследване за социалния капитал, от което се оказа, че доверието в съдебната система сред хората, които действително са имали съприкосновение с нея, е два или три пъти по-високо, отколкото общото мнение в България за работата на съдебната система. Широкото обществено мнение се формира от медиите. Създава се и от оценките на евроекспертите. Подчертавам, че техните оценки формират обществено мнение в България. Широкото обществено мнение е повлияно  от слухове, мнения, предположения в по-голяма степен, отколкото от реален опит със съдебната система. Европейският съюз е административна институция, която като такава разчита на експертни доклади. ЕС би трябвало да отчита, че не може експертното мнение и общественото мнение да не се разминават. Експертната оценка за работата на една институция и обществената оценка рядко съвпадат. ЕС трябва да избере на коя оценка да вярва. Да, наистина има проблем с доверието в съдебната система – но това е съвсем друг въпрос, отделен проблем, за който всички сме виновни, не единствено самата съдебна система. В България медиите си позволяват да пишат всичко, без да си дават сметка, че говоренето не е невинно, то също има някакви последствия. В този случай това последствие е ерозията в доверието на гражданите към демократичните институции. Ето, тук се получава затворен кръг – гражданите все повече не вярват в институциите, институциите все повече нямат стимул да се отчитат на гражданите и да работят по-добре... За да бъде прекъснат порочният кръг, трябва да говорим някак си по-внимателно за съдебната система.



News & Events
Highlights
Analyses
Interviews


 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.



Tyxo.bg counter