Europe.bg
  Home - News & Events - Interviews
  NAVIGATION
EUROPE Gateway live
News & Events
Tenders
European union
Bulgaria - EU
Negotiations
Programmes and Projects
FAQ
Library
Gateway EUROPE – About us; Code of Ethics
Surveys
European Parliament 2007
Road Safety
Highlights
Analyses
Interviews
EU History
EU institutions
EU member states
Acceding countries
Associated countries
Activities
EU Treaties
Chronology
Key documents
EU institutions
Financial bodies
Advisory bodies
Inter institutional bodies
Decentralised bodies of the European Union (agencies)
EU Chairmanships
Regular Reports
Accession Treaties
Founding Treaties
History
Activities
Accession Partnerships
Chapters
National positions
Common positions of the member states
Implementation
Accession Treaty
Chapter 1 Free movement of goods
Chapter 2 Freedom of movement for persons
Chapter 3 Freedom to provide services
Chapter 4 Free movement of capital
Chapter 5 Company law
Chapter 6 Competition policy
Chapter 7 Agriculture
Chapter 8 Fisheries
Chapter 9 Transport policy
Chapter 10 Taxation
Chapter 11 Economic and monetary union
Chapter 12 Statistics
Chapter 13 Social policy and employment
Chapter 14 Energy
Chapter 15 Industrial policy
Chapter 16 Small and medium-sized undertakings
Chapter 17 Science and research
Chapter 18 Education and training
Chapter 19 Telecommunications and information technologies
Chapter 20 Culture and audio-visual policy
Chapter 21 Regional policy and co-ordination of structural instruments
Chapter 22 Environment
Chapter 23 Consumers and health protection
Chapter 24 Co-operation in the fields of justice and home affairs
Chapter 25 Customs union
Chapter 26 External relations
Chapter 27 Common foreign and security policy
Chapter 28 Financial control
Chapter 29 Financial and budgetary provisions
Chapter 30 Institutions
Chapter 31 Other
Monitoring reports
Regular Reports
Pre-accession financial instruments
EU Programmes
Ispa Programme of the EU
Sapard Programme of the EU
PHARE Programme of the EU
SAPARD Measures
Bulgaria-destined funds
Strategies
Legislation
Plans and programmes
Publications
Europe from A to Z
National strategies
Regional strategies
Municipal strategies
Bulgarian acts of government
International acts
Reports
Regular reports of the EC
Progress reports
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Interviews

  • A+
  • A-
20-07-2010

Председателят на ВАС Константин Пенчев за доклада на ЕК

Портал Европа се свърза за коментар по Доклада на Европейската комисия по Механизма са сътрудничество и проверка с председателя на Върховния административен съд Константин Пенчев.

Как бихте коментирали доклада, реално ли е видяна от Комисията ситуацията на съдебната власт в България?

- Смятам, че оценката е напълно реална. Не само реална, но и тя показва и много подробно познаване на обстановката в България - т.е. ЕК много добре познава това, което се случва в България, всички проблеми и дава една напълно реална картина и реална оценка.

Коментарите за механизма за назначение в съдебната власт много съвпадат с Вашите последни коментари по темата?

- Това, което ме опасява е реформата в съдебната система. Правителството прие една много добра стратегия за развитие на съдебната система, реформа за бъдещите 15-20 години. Сега е важно как тази стратегия ще се напълни със съдържание. Те на няколко пъти споменават именно проекта за закон за изменение и допълнение на закона за съдебната власт. Този закон, който аз се опасявам, че не е намерил най-добрите механизми и за оценка на администрацията и за тяхното назначаване.

В доклада се казва, че съдебният процес в България страда от липса на инициатива и професионален капацитет. По-скоро става дума за досъдебното производство. Вие, бихте ли се наели да коментирате този момент от съдебния процес?

- Честно да Ви кажа аз не мога да коментирам досъдебното производство, но по отношение на доклада е казано, че има нужда от по-добра подготовка, дори и съдиите се споменават. Мисля, че констатациите и препоръките далече не са толкова остри, колкото излязоха някои медии. Аз сутринта, честно да ви кажа като прочетох вестниците и се притесних. Мисълта ми е, че това не е точно така - той е много по-мек, много по-деликатен. Изобщо не става дума за помощ отвън, едва ли не някакви съдии да внасят в България. Става дума, евентуално което аз разбирам, ако е необходимо да ни помогнат с подготовка по тези сложни престъпления отвън

В доклада се казва, че трябва да се насърчи взаимодействието на наши експерти с чуждестранни такива

- Точно така. Нищо обидно няма. Трябва да признаем, че тези страни, които са с много по-напреднали икономики от нас очевидно имат и много по-напреднала икономическа престъпност и имат много по-голям опит в тази област. Така, че съвсем нормално е техните магистрати да бъдат много по-добре подготвени и да имат по-добри специалисти. Нищо лошо няма в това, ако можем да обменим опит.

Дали има някакъв голям проблем, който Комисията не е видяла, но според Вас съществува и е редно да му се обърне внимание?

- Не, Комисията е видяла всички проблеми и искам специално да подчертая, че в техническия доклад на ЕК, който е към основния, е споменато изрично за проект на Министерство на правосъдието, който все още не е приет от Министерски съвет, за изменение на административно процесуалния кодекс. Там специално се подчертава, че целта на това изменение е да се отмени тежестта от Върховния административен съд

Това е и проблемът, който Вие имате?

- Да, това е проблемът, който имаме от години, който изрично сме го поставили на внимание на всички управляващи. Те намериха някакъв опит за решение в проекта на Министерство на правосъдието, но той още не е минал през Министерски съвет. Искам да кажа, че аз съм доволен от доклада на ЕК. Картината е ясна и точна, това е една снимка на положението сега. Но в него се казва „надяваме се в бъдеще да се подобрят...", т.е. много се разчита на промените в закона за съдебната власт, в изработване на едни наистина ясни механизми, както за отговорността и за подобряване на дисциплинарната практика на Висшия съдебен съвет, така и в цялата тази система на оценка и на назначаване не само на административните, но и на други магистрати. Това е за което няма адекватен отговор, т.е. Европа чака, ние също чакаме. Дано да дочакаме нещо добро.

Мислите ли, че трябва да продължава този механизъм на проверка и сътрудничество. Нужно ли е на България постоянно да има контрол отвън, не може ли да се справим и сами с тези проблеми?

- Г-н Марк Грей го каза, че такъв механизъм ще има и следващата година ще има доклад. Но ми се струва, че все още специално за България има постижения, има напредък, но още не сме минали Рубикон, все още не сме завъртели колелото по начин, по който да сме сигурни, че няма да се върне назад.

Т.е по-добре да има такъв механизъм?

- Да, ето виждате, че в доклада има през цялото време „да, направено..,но". Има повече очаквания, отколкото констатации за нещо добро. Има констатации за започнали процеси, за Красьо Черния, Благоевград проблемите и за Приморско случая са споменати и в доклада, и в техничния доклад. Всичко това казано е за да знаем, че това са проблеми, а не да кажем: „е, те не са проблеми" и да се откажем от тях. Трябва да разрешим тези проблеми и с дисциплинарна практика и ако трябва и с наказателно преследване. За мен този механизъм е необходим да продължи още малко. Очевидно не сме способни да кажем: „ ние се справихме с нашите проблеми окончателно и вече вървим напред", но самите европейци, самата ЕК не поставя въпроса за обсъждане.

Вие смятате, че механизмът е работещ или доказва, че работи?

- Работещ е. контролът има смисъл за нас. Това, което може да се направи конкретно и ние го знаем. ЕК не казва, това което присъстваше в медиите. Казва „Вие си преценете, ако Вашето законодателство е съобразено, ако с Конституцията е съобразено" - това е въпрос на подход.

Комисията насърчава специализацията и в полицейската и в съдебната власт, но по-скоро като експертиза?

- ЕК не е дала заповеди - това трябва да се направи, онова трябва да се направи. „Би било добре, не е лошо, това вие сте предложили".- това са наши идеи, добре може да проработят. Например закона за комисията „Кушлев", който е в процес на съгласуване с Венецианската комисия. ЕК казва „да, нека се съгласува, нека се помисли", а не казва трябва на всяка цена да се конфискува имущество, независимо дали е резултат от престъпление или не е. Те не биха си позволили това.



 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.



Tyxo.bg counter