Europe.bg
  Home - News & Events - Highlights
  NAVIGATION
EUROPE Gateway live
News & Events
Tenders
European union
Bulgaria - EU
Negotiations
Programmes and Projects
FAQ
Library
Gateway EUROPE – About us; Code of Ethics
Surveys
European Parliament 2007
Road Safety
Highlights
Analyses
Interviews
EU History
EU institutions
EU member states
Acceding countries
Associated countries
Activities
EU Treaties
Chronology
Key documents
EU institutions
Financial bodies
Advisory bodies
Inter institutional bodies
Decentralised bodies of the European Union (agencies)
EU Chairmanships
Regular Reports
Accession Treaties
Founding Treaties
History
Activities
Accession Partnerships
Chapters
National positions
Common positions of the member states
Implementation
Accession Treaty
Chapter 1 Free movement of goods
Chapter 2 Freedom of movement for persons
Chapter 3 Freedom to provide services
Chapter 4 Free movement of capital
Chapter 5 Company law
Chapter 6 Competition policy
Chapter 7 Agriculture
Chapter 8 Fisheries
Chapter 9 Transport policy
Chapter 10 Taxation
Chapter 11 Economic and monetary union
Chapter 12 Statistics
Chapter 13 Social policy and employment
Chapter 14 Energy
Chapter 15 Industrial policy
Chapter 16 Small and medium-sized undertakings
Chapter 17 Science and research
Chapter 18 Education and training
Chapter 19 Telecommunications and information technologies
Chapter 20 Culture and audio-visual policy
Chapter 21 Regional policy and co-ordination of structural instruments
Chapter 22 Environment
Chapter 23 Consumers and health protection
Chapter 24 Co-operation in the fields of justice and home affairs
Chapter 25 Customs union
Chapter 26 External relations
Chapter 27 Common foreign and security policy
Chapter 28 Financial control
Chapter 29 Financial and budgetary provisions
Chapter 30 Institutions
Chapter 31 Other
Monitoring reports
Regular Reports
Pre-accession financial instruments
EU Programmes
Ispa Programme of the EU
Sapard Programme of the EU
PHARE Programme of the EU
SAPARD Measures
Bulgaria-destined funds
Strategies
Legislation
Plans and programmes
Publications
Europe from A to Z
National strategies
Regional strategies
Municipal strategies
Bulgarian acts of government
International acts
Reports
Regular reports of the EC
Progress reports
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Highlights

RSS
  • A+
  • A-
12-05-2010

ЕК прие доклади за прекомерен дефицит в 5 държави, сред които България

България не е изпълнила критерия за дефицит: равнището от 3,9% не е близко до референтната стойност.

ЕК приема докладите за България, Кипър, Дания, Финландия и Люксембург относно процедурата при прекомерен дефицит, съобщи Комисията чрез "Рапид".

Европейската комисия прие в сряда доклади във връзка с корективните мерки на Пакта за стабилност и растеж за България, Кипър, Дания, Финландия и Люксембург. При надлежно отчитане на последните икономически прогнози и всички останали фактори, които играят роля, в докладите се разглежда въпросът дали дефицитът на консолидирания държавен бюджет остава близко до референтната стойност от 3 % от БВП и дали надвишаването е по изключение и временно.

Комисията стигна до заключението, че само в случая на Люксембург и трите условия са изпълнени.

„Икономическата и финансова криза постави под натиск публичните финанси в ЕС. В резултат на това повечето държави-членки имат дефицит на консолидирания държавен бюджет, надхвърлящ 3 % от БВП. Както показа прогнозата на службите на Комисията от пролетта на 2010 г., възстановяването в ЕС вече е започнало, но се очаква то да протича по-плавно. Поради това следва да насочим вниманието си към целта да възвърнем устойчивостта на публичните финанси по възможност най-скоро. Стриктното прилагане на Пакта за стабилност и растеж е най-добрият начин да се гарантира на финансовите пазари, че равнището на дефицита и дълга ще се намалява адекватно и своевременно“, заяви Оли Рен, комисар по икономическите и парични въпроси.

България не е готова да приеме общата европейска валута, сочи заключение на Европейската комисия, според представен в сряда в Брюксел конвергентен доклад, оценяващ подготовката за Еврозоната.

България

Данните, които българските власти предоставиха в рамките на нотификацията за процедура при прекомерен дефицит (ППД) от април 2010 г., показват, че през 2009 г. дефицитът на консолидирания държавен бюджет в България достигна 3,9 % от БВП. Разликата, с която е надхвърлена референтната стойност от 3 %, може да се окачестви като по изключение, тъй като се дължи на драстичен икономически спад. Съгласно пролетната прогноза дефицитът е временен, защото се очаква той да спадне на под 3 % от БВП тази година, макар че преобладава значителна несигурност по отношение на резултата. Въпреки всичко Комисията заключи, че критерият за дефицит в Договора не е изпълнен, тъй като равнището на дефицита не може да се счита за близко до референтната стойност.

България е с един от най-ниските бюджетни дефицити в ЕС.

Кипър


В нотификацията за ППД от април 2010 г. кипърските власти уведомиха за дефицит на консолидирания държавен бюджет в размер на 6,1 % от БВП за 2009 г., а консолидираният брутен държавен дълг запазва тенденция за повишаване и достигна 56,2 % от БВП. Комисията счете превишаването на 3 % за изключение, тъй като е в резултат на драстичен икономически спад. Но тъй като е много над 3 %, равнището на дефицита вече не може да се разглежда като близко до референтната стойност. Пролетната прогноза сочи, че нарушението не е и временно. Следователно Комисията стигна до извода, че критерият за дефицит в Договора не е изпълнен. Тъй като както съгласно програмата за стабилност, така и съгласно пролетната прогноза се предвижда съотношението на държавния дълг спрямо БВП през 2010 г. да надвиши референтната стойност от 60 %, Комисията заключи, че и критерият за дълга в Договора не е изпълнен.

Дания

В нотификацията за ППД от април 2010 г. датските власти докладваха за планиран дефицит на консолидирания държавен бюджет в размер на 5,4 % от БВП за 2010 г. Предвиденото превишаване на референтната стойност е по изключение, защото е в резултат на драстичен икономически спад. Но тъй като е много над 3 %, равнището на дефицита вече не може да се разглежда като близко до референтната стойност. Предвиденият дефицит не е временен, както става ясно от пролетната прогноза. Следователно Комисията стигна до извода, че критерият за дефицит в Договора не е изпълнен.

Финландия

В нотификацията за ППД от април 2010 г. финландските власти докладваха за планиран дефицит на консолидирания държавен бюджет в размер на 4,1 % от БВП за 2010 г. Планираното превишаване на референтната стойност е по изключение, защото е в резултат на драстичен икономически спад. Планираният дефицит е временен, тъй като в пролетната прогноза се предвижда той да се намали до 2,9 % от БВП, т.е. съвсем малко под референтната стойност, като се допуска, че няма да има промяна в политиката. Едно равнище на планирания дефицит в размер на 4,1 % от БВП обаче не може да се разглежда като близко до референтната стойност. Следователно Комисията стигна до извода, че критерият за дефицит в Договора не е изпълнен.

Люксембург

Съгласно нотификацията за ППД от април 2010 г. дефицитът на консолидирания държавен бюджет в Люксембург се очаква през 2010 г. да достигне 4,2 % от БВП. Превишаването се разглежда като по изключение, тъй като е в резултат на икономическия спад. В пролетната прогноза на Комисията се изхожда обаче от равнище на дефицит в размер на само 3,5 %, което може да се разглежда като близко до референтната стойност. Освен това въз основа на политическото решение, взето след пролетната прогноза, дефицитът за 2010 Г може да се разглежда като временен. Следователно Комисията стигна до извода, че критерият за дефицит в Договора е изпълнен.



 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.



Tyxo.bg counter