Europe.bg
  Home - News & Events - Highlights
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

News & Events / Highlights

RSS
  • A+
  • A-
13-03-2007

КУНЕВА ПРЕДСТАВИ НОВАТА ЕВРОПЕЙСКА СТРАТЕГИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ

Днес комисар Меглена Кунева излезе с повече от 20 законодателни и други инициативи, за да даде тласък на търговията на дребно на единния пазар до 2013 г, съобщава Rapid. Други стъпки в тази насока са предвидени през следващите месеци като: извършване на задълбочено преразглеждане на правата на потребителите при трансграничните покупки, задълбочена оценка на възможно най-добрия начин за укрепване на правото на колективно обезщетение на потребителите; нови предложения за укрепване на директивата относно правата за временно ползване на недвижимо имущество; както и уверение за отваряне на пазара за подобряване на трансграничните кредитни сделки (директива за потребителския кредит). Новата стратегия за защита на потребителите за периода 2007-2013 г. цели да засили доверието в единния пазар, така че потребителите да могат свободно да пазаруват в други държави-членки - когато пътуват или онлайн - за да получат най-добрата цена, най-доброто качество за продукта, който най-добре съответства на нуждите им.

„С тази стратегия ние целим да събудим спящия великан, онази страна от единния пазар, която се отнася до търговията на дребно. Налице са нови инструменти за бързо развитие на трансграничните пазари, но потребителското поведение изостава от тях. Искам да изградя доверие в пазара и да дам на хората повече избор и по-добро качество за парите им. Иска ми се жителят на Бирмингам да се чувства толкова удобно, когато си купува дигитална камера от интернет страницата на Берлин или Будапеща, както и когато пазарува на централната улица в родния си град" , заяви Меглена Кунева

Разходите на потребителите съставляват 58% от БНП на ЕС. Статистиката показва, че бизнесът и потребителите все още не използват потенциала, който вътрешният пазар предлага и в частност - новите възможности на пазаруването по интернет. Вътрешният пазар би могъл да бъде най-големият в света пазар за търговия на дребно. Вместо това той остава разделен на 27 национални минипазари, като по този начин лишава потребителите от по-ниски цени и по-голям избор, а европейската икономика - от допълнителен източник на растеж.

Пет стълба на стратегията

1. Модерни правила за трансгранично пазаруване

Ще бъде направено цялостно преразглеждане и рационализация на настоящата потребителска законодателна рамка, която е незавършена, остаряла и все по-неприспособима към дигиталната икономическа революция в областта на стоките, услугите и каналите за търговия на дребно. Ще се даде предимство на прегледа на осем основни директиви относно потребителите - от гаранциите за потребителите до доставките, на които бе даден ход със Зелената книга за преглед на постиженията на европейското право, касаещо потребителите (вж. IP/07/253). Други приоритетни области за действие са:

• директивата относно правата за временно ползване на недвижимо имущество

• нова директива относно потребителския кредит

• доклад за действието на дистанционната търговия на потребителски финансови услуги

• доклад за действието на директивата относно общата безопасност на продуктите

2. Силна система за обезщетение и прилагане на правилата

Потребителите няма да могат да се възползват от изгодите на единния пазар без наличието на силна и ефективна система за решаването на проблеми, свързани със стоките и услугите, когато нещата не се развиват в правилна посока. Комисията ще предприеме действия за:

• засилване наблюдението на схеми за алтернативно разрешаване на споровете (ADR)

• обсъждане на мерки за механизми за колективно обезщетение при нарушаване на правата за защита на потребителите и при нарушение на антитръстовите правила на ЕО.

• доклад за директивата относно съдебните разпореждания за защита интересите на потребителите (през 2007 г. с последваща публична консултация за въздействието й)

• прилагане на новия регламент относно сътрудничеството за защита на потребителите (CPC) за борба с измамите и нарушенията на правата за защита на потребителите на трансгранично ниво (вж. IP/07/253).

3. Безопасни пазари

Безопасните продукти са от основно значение за потребителите. Приоритетни области за действие тук са:

• засилване на надзора на пазара от страна на ЕС и система за бързо предупреждение ('RAPEX') за опасни продукти

• засилване на сътрудничеството с властите на САЩ и Китай

• даване приоритет на събирането на данни за продукти и услуги, свързани с инциденти и наранявания, както и на събирането на данни и анализ на химичните рискове.

4.  Поставяне на защитата на потребителите във фокуса на политиките на ЕС.

Целта е защитата на потребителите да се превърне в стандарт при вземането на стратегически решения при следващото поколение - Единен пазар 2.

- Интеграцията на потребителските интереси в процеса на вземане на решения в ключови области - здраве, предприятия, промишленост, околна среда и транспорт - е основен приоритет, и по-специално:

- Бялата книга на Комисията за ипотечния кредит

- услугите от общ интерес (SGI): там, където е необходимо, Комисията ще гарантира защитата на универсалната услуга на равнище ЕС и държавите-членки.

- разработване на показатели и статистически данни в области, включващи: равнището на трансграничната търговия между предприятията и потребителите (B2C). сближаването/раздалечаването на цените, законовата съобразност, доверието, оплакванията на потребителите, цените, достъпът и удовлетворението на потребителите.

5. Информация

Потребителите се нуждаят от по-добра информация, по-прозрачни пазари и овластяване. Приоритетите тук са следните:

• съфинансиране и координиране на дейността на Мрежата от европейски потребителски центрове (ECC-Net), която консултира гражданите относно правата им на потребители и улеснява достъпа до обезщетения при трансгранични процеси

• информационни кампании в новите държави-членки, разработване на курсове за следдипломно образование по въпросите на потребителите, издаване на годишен училищен календар, разработване на образователни модули за възрастни.

 



 
Заедно
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.