МАРИЯ ДИВИЗИЕВА: ИСКАМЕ ПРОЕКТИТЕ ДА СЕ СЪСТЕЗАВАТ ПО КАЧЕСТВО, А НЕ ПО ФОРМАЛНО ОСНОВАНИЕ
Първите одобрени за финансиране проекти по ОП "Административен капацитет" - по първата открита процедура, насочена към структурите на гражданското общество, бяха обявени днес на церемония в столицата. Заместничката на министър Николай Василев - Мария Дивизиева заяви, че МДААР планира още през първото тримесечие на 2008 г. да отвори нова процедура, тъй като е отчетен твърде голям интерес за кандидатстване. При първата процедура от 329 проекта са одобрени 64, а средствата са стигнали за финансиране на 47. МДААР планира промени в критериите по процедурата, стана ясно още по време на проявата.
Колко проекта кандидатстваха по оперативната програмата "Административен капацитет" и каква успеваемост постигнаха?
Бяхме приятно изненадани от големия интерес по първата ни открита процедура, която е за неправителствения сектор. Получихме 329 проекта, от тях до последния етап - оценка по качество, достигнаха 64, което е добър процент на успеваемост. Средствата стигнаха за финансиране на 47 проекта.
Много голям проблем имаше по чисто формалното съответствие на документите на бенефициентите - доста от тях не са успели да приложат отделните декларации, които се изискват по процедурите: като например декларация за актуално състояние, съдебно решение. Много от проектите не бяха добре окомплектовани, а ние не искаме проектите да бъдат отстранявани на чисто формално основание. Искаме те да се състезават по качество, с идеите, които са заложени в съответните проекти, така че смятам, че това е добро начало.
Планираме още през първото тримесечие да отворим нова процедура, тъй като има голям интерес и готовност за усвояване на средствата. Ние сме задължени до 31 януари да публикуваме на уебсайта на ОПАК цялата индикативна програма - кога стартираме процедура, за кои бенефициенти се отнася, за каква сума като индикативна стойност, така че всички наши бенефициенти да бъдат добре информирани.
Какво предстои през 2008 г. за вече одобрените проекти? Как ще се финансират?
Предстои трудното - ще се постараем бенефициентите да бъдат много добре обучени и запознати с всички изисквания, които управляващият орган има към тях, защото ще има доста сложен процес на комуникация помежду ни - ежемесечни доклади до управляващия орган, съхранение на информация, предоставяне на разходооправдателни документи. Самият процес на плащанията и на отчитане също е сложен - ще се постараем още през януари да ги запознаем с всички наши изисквания.
Знаем, че за самите бенефициенти е трудно да започнат работа сами, затова ще им изплатим 20% от стойността на проектите авансово към момента на сключване на договора, т.е. от началото на годината. След това, ако те са разработили своите проекти на етапи и могат да ни докажат изпълнение на конкретни дейности с разходооправдателни документи, предстоят и междинни плащания по проектите.
Как се подходи за оценка и одобряване на подадените проекти?
Оценителните комисии не са само от Министерство на държавната администрация. Ние "отворихме вратата широко", включихме много колеги от например Министерство на финансите, което е централно координационно звено по структурните фондове, с опит в процедурите по програма ФАР, а също така и експерти от МИЕ, МТСП, АОП, КЗК, ДАИТС, МС и НИП.
С какви проблеми се сблъскахте?
Естествено, не мога да не отбележа изключително кратките срокове, в които оценихме проектите, но по-скоро предизвикателство бе, че за първи път трябваше да оценим качеството им. Казвам това, защото това са първите проекти, с които се кандидатства по програмата, т.е. няма установена практика и затова е трудно да се оценят най-добрите и качествени проекти сред 329.
Има и препоръки по отношение на вътрешните правила, които сме създали за оценителните комисии, така че ще се постараем, разбира се, да ги приемем и да ги приложим в бъдеще.
Какви конкретни мерки планирате?
Например да поискаме много по-добро окомплектоване на проектната документация, защото иначе е много трудна за четене, за доказване.
Може би да разместим различни етапи на оценката - например критерии, които бяха във втория етап - на оценката по допустимост, да бъдат преместени в качествената оценка. Очевидно няма как на втория етап да се погледне бюджетът, дали той е реалистичен, без да се оцени самото качество на проекта и заложените в него дейности.
Интервю на Мая Цанева за Портал ЕВРОПА.