10 основни права за пътниците, използващи железопътен, въздушен, автомобилен и воден транспорт
Във връзка със значителното нарастване на пътническите превози в ЕС и наличието на по-широк избор на превозвачи, ЕС реши, че пътниците следва да се ползват от еднакви стандарти на третиране, независимо как и къде пътуват. Ето защо Съюзът прие общ набор от 10 основни права за пътниците, ползващи железопътен, въздушен, автомобилен и воден транспорт, така че те да получават информация и помощ, а дискриминацията да бъде забранена.
Ако ползвате железопътен транспорт, може би знаете, че от декември 2009 г. насам са в сила допълнителни конкретни права и задължения. Като пътник трябва да бъдете информиран преди и по време на пътуването, например за най-ниските тарифи, закъсненията, условията за достъп и инфраструктурата за хора с увреждания.
В случай на предвидимо забавяне от повече от един час можете да избирате между връщането на стойността на билета (пълно или частично), продължаване на пътуването или пренасочване по друг маршрут до избраната от Вас крайна дестинация. Можете също така да получите помощ: храна, напитки и при определени условия – настаняване. Ако продължите своето пътуване, можете да получите компенсация за забавянето в размер на 25% – 50% от цената на билета.
В случай на произшествие по време на пътуване с влак имате право на компенсация и на авансово плащане за непосредствените нужди. Също така имате право на компенсация, ако регистрираният от Вас багаж е изгубен или повреден. Хората с увреждания имат право на помощ в гарите и във влаковете; пътниците могат да превозват на влака велосипеди, които са в състояние да качат ръчно. Ако не Ви задоволява предоставената услуга, можете да подадете жалба до железопътната компания. В момента институциите на ЕС обсъждат нови предложения за засилване на защитата на пътниците.
-
Публикация на EPRS за права и задължения на пътниците в жп транспорт, http://www.europarl.europa.eu/thinktank/bg/document.html?reference=EPRS_BRI%282018%29621909