Europe.bg
  Начало - Парламент - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Парламент / Анализи

  • A+
  • A-
13-01-2011

Европейският семестър

Ивайло Калфин (С&Д, БСП), зам.-председател на Комисията по бюджети на Европейския парламент

ЕС седна на студентската скамейка и започна да работи на семестри. По-точно на скамейката са страните членки, а Европейската комисията ще влиза в ролята на строг преподавател. Особеното в случая е, че преподавателят може да пише оценки, но страните членки ще трябва да се самонаказват, ако не си учат уроците. В общи линии - ще плащат солени глоби.

Така изглежда новият механизъм за икономическо управление в ЕС, който днес започна да се прилага за първи път с издаването от страна на Европейската комисия на Годишен преглед на растежа за 2011 г. В този документ се дават най-общите европейски цели, в които всяка страна трябва да види себе си и до април да предложи съответните мерки. Комисията поставя на страните-членки три основни задачи - да ликвидират максимално бързо макроикономическите неравновесия (големи дефицити и излишъци, висока задлъжнялост), да стимулират наемането на работа и да предприемат мерки за ускорен икономически растеж. Тези три основни повели са доразвити в 10 заповеди.

Може да се обобщи, че очакванията на Комисията предвещават трудна година. Повечето страни членки трябва да ограничат значително бюджетните си разходи. Това води до забавяне на икономиките и тежки социални решения. Комисията не се притеснява да предлага мерки като увеличаване на данъците, повишаване на възрастта за пенсиониране, намаляване на заплатите и т.н.

Не са пощадени и страни, чиито икономики потръгнаха, като германската например, които се призовават да стимулират потреблението на производства, но не собствени, а на закъсали страни членки.

Мерките, предложени от Комисията очертават една логика:"Спадът в икономиките спира, но преди да мислим за растеж, ще се погрижим за стабилизиране на икономическите показатели. Не ни харесват рисковете. Хората ще платят тепърва сериозна цена за кризата, която и без това ни върна с поне 4 години назад. Важното е да се гарантираме против сривове."

Факт е, че подобна логика може би е единствената, която може да осигури подкрепата на всички страни членки. Факт е също, че Европейската комисия може да се прави на строга и да размахва пръсти, но не разполага с истински инструменти да налага прилагането на единна икономическа политика. Така че, това, което можем да очакваме от новата семестриална организация е да се оказва натиск върху страните за намаляване на всички възможни икономически рискове, което предполага и доста ниски равнища на растеж. Успоредно с това все повече се изпарява желанието за финансиране на общи европейски политики, което означава, че солидарността ще става все повече хубав призив, който няма съответната финансова подкрепа.

За България по-конкретно това означава, че трябва да разчитаме основно на своите сили и на привличане на инвестиции, вместо европейски фондове. Означава също така, че правителството трябва да бъде максимално открито с гражданите и да им обясни какво точно ще предприеме, кога и да не отлага трудните решения за след своя мандат. За съжаление няма знаци, че управляващите разбират тази необходимост.

Що се отнася да ЕС, то единственият начин той да се превърне в истинска и динамична сила е, да му бъдат прехвърлени редица отговорности на страните членки, заедно със значително увеличаване на финансовите му възможности. Той трябва да се оправомощи по начин, по който е оправомощено едно национално управление и да разполага с подобен бюджетен ресурс. За съжаление и в ЕС понякога политическите реалности надделяват над икономическата логика.



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Радиопредавания
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Новини
 
 
 
    Още 
Доклади за напредък
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Избори 2014
 
 
 
    Още 
Специално от Портал Европа
 
 
 
    Още 
Мандат 2009-2014
 
 
 
    Още 
Новини от ЕП
 
 
 
    Още 
Мандат 2007-2009: равносметка
 
 
 
    Още 
Интерактивно
 
 
 
    Още 
Събития
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Парламент
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.