Europe.bg
  Home - European Parliament 2007 - EP News
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  User name:
  
  Password:
  
  
Registration
Forgotten password
What is my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Contacts
Partners
Media partners
Download & Install
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

European Parliament 2007 / EP News

  • A+
  • A-
15-02-2008

ДОВОЛНИ ЛИ СА БЪЛГАРИТЕ ОТ ТОВА, КОЕТО ВЛАСТИТЕ ПРАВЯТ ПО ОТНОШЕНИЕ НА СПЕШНИЯ ТЕЛЕФОН 112?

Портал ЕВРОПА се присъединява с онлайн-анкета за телефон 112 в започналата Инициатива за гражданско действие за подобряване на услугата 112 в България и региона. Инициативата се подема от десния евродепутат Душана Здравкова (ЕНП-ЕД – ГЕРБ).

За гласуване – натиснете ТУК.

Българският евродепутат Душана Здравкова представи пред млади хора и журналисти своята инициатива за гражданско действие, чиято цел е да се гарантира качествена услуга по спешни комуникации на единен телефонен номер 112. Това ще стане чрез по-активно европейско лидерство, при това не само за България, а и за страните от региона в рамките на европейската политика за съседство. Г-жа Здравкова съобщи, че ще търси подкрепа за това както сред останалите евродепутати, не само български, от различните фракции.

Инициативата вече е подкрепена и координирана с Европейската асоциация за единен спешен телефон 112 (EENA), а така също и от български граждански организации и академични среди. Нейната цел е високо качество на услугата „112” – т.е. хората да бъдат защитени при инциденти, извънредни ситуации и кризи. Това може да стане, ако се изгради интегрирана система за реагиране – система, която трябва да се управлява ефективно и прозрачно – особено по отношение на финансирането, както отбелязаха младите хора, отзовали се на поканата на г-жа Здравкова.


На срещата, провела се на 14 февруари в Информационния офис на ЕП, бе спомената неотдавнашната писмена декларация на ЕП, подкрепена от 530 депутати, както и въпросът на Душана Здравкова до ресорния еврокомисар Вивиан Рединг относно ролята на ЕС в гарантиране на качествена услуга за спешни повиквания в България. На брифинга стана ясно, че Комисията има твърд ангажимент към реализиране на възможно най-добрия за гражданите модел на система за спешни повиквания на единния спешен европейски телефон 112. „Това обаче не може да се постигне без активна позиция на гражданското общество у нас”, подчерта Душана Здравкова.

По думите й трябва да се създаде нова култура у гражданите да ползват както услугата на единен телефон за спешни повиквания, така и на единен телефон за неспешни услуги, който да се предоставя от всяка община.

„Въпреки, че отдавна знае за сроковете, свързани с въвеждането на телефон 112, на България й отне твърде дълго време да свърши необходимата за това работа. И това е проблем” – посочи на срещата Тоон Стрепъл, ръководител на Информационния офис на ЕП в България, който бе домакин на събитието.

Душана Здравкова коментира, че ако у нас спешният телефон бъде обезпечен технически, но броят на обажданията от страна на гражданите остане нисък, то това би било знак, че правителството не си е свършило работата – да запознае чрез информационна кампания всички граждани с услугата, която се предоставя, така че техните права да бъдат защитени. „Правителството е обещало да въведе спешния телефон до края на годината”, припомни десният евродепутат.

Велизар Шаламанов от Сдружение „Джордж Маршал” коментира, че сред най-важните цели е максимално много граждани да знаят за единния спешен телефон, както и да бъдат запознати с начините и условията да го ползват. „Проблемът е извън самият кол-център – проблемът е на кое позвъняване телефонът се вдига, но също така и на коя минута пристига помощта. С други въпросът не е просто да съществува Телефон 112, а когато човек има нужда от помощ, тя да му се предоставя в законово регламентиран период от време в зависимост от местоположението”, коментира експертът.

Присъстващите бяха единодушни, че предизвикателството пред България е преди всичко управленско, за да може гражданите да проявят активен интерес към Телефон 112 и да го ползват при необходимост, а в замяна да получават услуга с европейско качество. Изграждането на кол-центровете не може да е самоцел, освен това трябва да има пълна отчетност за изразходването на всеки лев по тяхното функциониране, смятат още участниците.

Душана Здравкота оповести, че напролет ще организира в София кръгла маса, посветена на предизвикателствата, които България среща при реагирането на инциденти и извънредни ситуации. Наред с български и международни експерти по темата, в събитието ще участват и други евродепутати, които г-жа Здравкова ще покани у нас специално за случая. Ще бъдат посочени добрите примери от други страни-членки като например Румъния, която и по този показател е много по-напред от нас. „Време е да помогнем там, където държавните институции не са си свършили работата”, коментира тя.

Наред с това в периода април-юни в България предстои да се създаде секция на EENA. В нея, освен хора от администрацията, ще участват граждански, академични и бизнес организации, стана ясно на срещата в Информационния офис на ЕП в София. Една от целите на тази структура ще е да подготвя и номинира в Брюксел организации и личности, които имат съществен принос в успешното реагиране при кризи.

От екипа на Душана Здравкова подчертаха, че в края на инициативата ще бъде осъществен проект за оценка на качеството на услугата „112” в България, подкрепен от ЕК, в чийто рамки също така ще бъде приет обществен план за действие за развитие на системата за защита на гражданите при инциденти.

За инициативата ще бъде информиран и еврокомисарят по информационните технологии г-жа Вивиан Рединг, с която Душана Здравкова ще се срещне на 4 април.


Гражданската инициатива „112” вече събира мнения и препоръки от всички граждани – това става чрез специален въпросник на анкетен принцип, публикуван от онлайн-изданието за европейски политики Портал ЕВРОПА. www.europe.bg се присъединява към инициативата на г-жа Здравкова. По нейна покана сме поместили на вниманието на нашите читатели няколко ключови въпроса за Телефон 112, чрез които всеки да може да изрази своето мнение по темата.

За гласуване – натиснете ТУК.

Редакцията поема ангажимента да събере всички отговори, мнения и препоръки, получени чрез нашата анкета, и да ги предостави на екипа на евродепутата за публикуване на сайта на г-жа Здравкова, чието пускане предстои. Портал ЕВРОПА включва тази тема в своята мащабна информационно-комуникационна кампания „Говори с Европа”.

„Има определена символика във факта, че включваме телефонната тема в инициативата „Говори с Европа” точно днес, в Деня на влюбените Свети Валентин. Първата музикална асоциация, която човек прави на този ден – мислейки си за 112 в България – е песента: „Телефонна любов”, в която се пее: „Телефон все ни свързва, телефон ни дели...” – коментира главният редактор на Портал ЕВРОПА Огнян Бояджиев. Той допълни, че наша обща цел е единният европейски спешен телефон никога „да не ни дели”, а само да ни свързва.

В рамките на гражданската инициатива за Телефон 112 се предвижда още дефинирането на специални изисквания при използването на спешния телефон от деца и хора с увреждания, както и дефиниране на изисквания към телефон за неспешни повиквания, и реализиране на услуги от неспешен характер за гражданите от общините. Идеята е да бъдат запазени и старите номера, функциониращи понастоящем, а общините да имат единни номера за неспешни повиквания, за да не бъде претоварван номер 112 – което е голямо предизвикателство пред българските кметове, смятат от екипа на Душана Здравкова и припомнят, че има ангажимент на правителството за приемане на Закон за Телефон 112. Този закон следва да регламентира кога и как пристига помощта, на кое позвъняване се вдига слушалката, а така също и възможност за автоматично разпознаване на местоположението на обадилия се на спешния номер. „Този закон трябва да е обект на широко предварително обществено обсъждане. Той ще е първият европейски закон у нас, свързан с високите технологии и в неговото изработване следва евродепутатите да се включат активно”, поясни Душана Здравкова.


 
Заедно
Highlights
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
2009: Election
 
 
 
    More 
Radio broadcasts
 
 
 
    More 
In advance
 
 
 
    More 
Analyses
 
 
 
    More 
News
 
 
 
    More 
News & Events
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Tenders
 
 
 
    More 
Analyses
 
 
 
    More 
Interactive
 
 
 
    More 
Events
 
 
 
    More 
European Parliament
 
 
 
    More 
In advance
 
 
 
    More 
Interviews
 
 
 
    More 
Bulgaria-destined funds
 
 
 
    More 
NEWEST ON EUROPE.BG
 
 
 
    More 
Month focus
 
 
    More 

Project of European Institute | Centre for policy modernisation | Institute for European Policy EUROPEUM |
| Privacy Policy | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
The information system was realized with financal support of OSI and OSF - Sofia
The Project is co-financed by the European Commission. The Information contained in this publication/site does not necessarily represent the position or opinion of the European Commission.