Дела и документи: The Action Plan - 2
Втора част от Плана за действие на правителството в отговор на Доклада на ЕК от 23 юли. Тук обхващаме оперативните програми по структурните фондове. В следващата трета част - за Програмата за развитие на селските райони.
ІV. СЛЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛНИ ПРОГРАМИ И ИНСТРУМЕНТИ
Във връзка с изпълнението на Следприсъединителните програми и инструменти, усилията на правителството са насочени към ефективното управление на средствата, в съответствие с нормативните изисквания на ЕС и на националното законодателство с оглед постигането на добро финансово управление и защита на финансовите интереси на ЕО.
В тази връзка, се предприемат действия, насочени към реализацията на следните основни цели при изпълнението на следприсъединителните програми и инструменти:
- Постигане на резултати и качество от прилагането на проектите и програмите с оглед постигането на висок и устойчив икономическия растеж, по-висока заетост и доходи;
- Гарантиране на сигурността и надеждността на системите за управление и контрол;
- Укрепване на административния капацитет на звената, отговорни за планирането, проеграмирането, управлението, наблюдението и контрола на средствата от ЕС;
- Подобряване на надзора и прозрачността на процедурите за обществени поръчки на централно, регионално и местно равнище при стриктно спазване европейското и национално законодателство.
- Предприемане на решителни мерки за недопускане на прояви на корупция и конфликт на интереси на всички нива;
- Облекчаване и усъвършенстване на правилата и процедурите за изпълнение на европейски програми и проекти;
- Ускоряване на работата по конкретните проекти;
- Реализация на политика на повече публичност и прозрачност, с активно участие на гражданското общество.
СТРУКТУРНИ ФОНДОВЕ
Предприети дейности след 1 май 2008 г.:
Със заповед на министър-председателя беше сформирана междуведомствена работна група за засилване на административния капацитет. Работната група изготви доклад, в който са идентифицирани конкретни предложения свързани с оптимизиране на числеността на административните структури и звена, прилагане на бонусен механизъм за стимулиране на служителите в зависимост от постигнатите резултати, както и подобряване на прозрачността и информираността за процеса на управление на средствата от ЕС.
В резултат на дейността на работната група, на свое оперативно заседание, проведено на 31.07.2008 г. Министерският съвет прие постановление за материално стимулиране на служителите, изпълняващи функции по усвояване на средства по структурните фондове и предприсъединителните програми на Европейския съюз. Целта на нормативния акт е създаването на механизъм за стимулиране на служителите с оглед засилване на административния капацитет и намаляване на текучеството в структурите, отговорни за усвояването на средствата от ЕС.
Прието е Постановление на Министерския съвет № 104/2008 г. за организация и координация при управлението на средствата от фондовете на ЕС. С постановлението бяха приети основните функции на заместник министър-председателя, отговарящ за цялостното следене на процеса по усвояването на средствата от ЕС. Същите се отнасят до цялостната координация по планирането, програмирането, управлението, наблюдението и контрола на средствата.
Прието е Постановление на МС № 119/2008 г. за определяне на условия, ред и механизъм за прихващане на недължимо платени и надплатени суми, както и на неправомерно получени или неправомерно усвоени средства от страна на бюджетните и държавни предприятия, получавани от предприсъединителните инструменти, фондовете на Европейския съюз, както и такива представляващи национално съфинансиране или авансово финансиране.
Беше сформирана междуведомствена работна група, която да предложи нормативни промени в ЗОП във връзка с усвояването на средствата от ЕС. Работната група изготви ЗИД на Закона за обществените поръчки, целта на който е повишаването на публичността и прозрачността при провеждането на обществените поръчки и прилагането на по-интензивен предварителен контрол върху провеждането на процедурите. Предстои приемането на законопроекта от Народното събрание, след като е внесен одобрен законопроект от Министерския съвет.
Прието е Постановление на Министерския съвет № 155/2008 г. за изменение и допълнение на ПМС № 121/2007 г. за определяне на реда за предоставяне на финансова помощ по Оперативните програми С измененията се постигна намаляване на административните пречки при кандидатстването с проектни предложения, подобряване на координацията и засилване на публичността и прозрачността при изпълнението на оперативните програми, съфинансирани от Структурните инструменти на Европейския съюз.
Предприети бяха и изменения в Постановление на Министерския съвет № 182/2006 г., (с приемането на ПМС № 172/2008 г.) с които за председател на Комитета за наблюдение на Националната стратегическа реферетна рамка беше определен заместник министър-председателя, отговорен за цялостната координация при управлението на средствата от ЕС.
Приети са и промени в Постановление на Министерския съвет № 18/2002 г., с които значително се засилват правомощията на Съвета за координация с борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности, който вече се ръководи от заместник министър-председателя.
Изготвен беше и проект на Закон за конфликт на интереси, който предвижда подаване на декларации от държавните служители за обстоятелства, които могат да породят конфликт на интереси. Законът ще се прилага в структурите на изпълнителната, законодателната и съдебната власт, както и в структурите на местната власт. Разпоредбите са с достатъчна сила, за да осигурят прозрачност и контрол върху процеса на обществените поръчки в страната.
Работна група, създадена с цел изготвяне на предложения за промени в нормативната база за управление на републиките пътища, изготви предложение за спешни структурни и управленски мерки за преобразуване на ФРПИ в специална административна структура към Министерския съвет. С приемането на постановление за изменение на Устройствения правилник на ФРПИ в администрацията на фонда се създаде Звено за предварителен контрол.
На 16.06.2008 г. беше подписано споразумение между НСОРБ и Фонд за местните органи на самоуправление (ФЛАГ) с цел създаване на максимално добра среда за българските общини в процеса на оползотворяване на възможностите по европейските фондове и прилагането на ефективен и достъпен за общините финансов инструментариум при изпълнението на общинските проекти по европейските фондове. Със споразумението се приемат за изпълнение конкретни мерки и дейности по въвеждането в работен режим на фонд ФЛАГ в срок до 15.09.2008 г.
Подготвена е обобщена програма за обучение на служителите от УО и МЗ (Приложение 28) по хоризонтални въпроси като обществени поръчки, финансово управление и контрол, информация и публичност и др., както и програма за обучение на новопостъпили служители в УО и МЗ към Школата по публични финанси в Министерството на финансите.
Съгласно разпоредбите на чл.71 от Регламент (ЕО) № 1083/2006 Одитния орган извършва Оценка на съответствие на системите за управление и контрол по Оперативните програми, които ще приключат в срокове, съобразени с посоченият в чл.71 от Регламент (ЕО) № 1083/2006 дванадесет месечен срок от одобрението на съответната оперативна програма, а именно :
• ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика 2007-2013” – 27.09.2008г;
• ОП „ Административен капацитет” – 03.10.2008г.;
• ОП „ Развитие на човешките ресурси” – 03.10.2008г;
• ОП „Регионално развитие” – 05.11.2008г.;
• ОП „Транспорт” – 07.11.2008г.;
• ОП „Околна среда” - 07.11.2008г.;
• ОП „Техническа помощ” – 07.11.2008г.
Съгласно чл.62 от Регламент (ЕО) № 1083/2006 Одитния орган е изготвил и изпратил на ЕК Одитни стратегии за Оперативните програми като е спазен изискващия се деветмесечен срок от одобрение на съответната Оперативна програма. Всички предприети действия от Одитния орган за изпълнение на препоръките от ЕК са детайлно разписани в приложения План за действие (Приложение 13).
ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ТРАНСПОРТ”
Предмет: По програмата се финансират мащабни инфраструктурни проекти в сектор „Транспорт” за периода 2007-2013 година.
Общ бюджет на програмата: 2 003 млн. евро (ЕС - 1 624 млн.евро; национално съфинансиране - 379 млн. евро.
Програмен период: 2007 – 2013 г.
Оценка на съответствието: краен срок за изпращане на доклада от дирекция ОСЕС до ЕК – 07.11.2008 г.
Бенефициенти: Фонд “РПИ”, НК “ЖИ”; ИА за проучване и поддържане на р. Дунав; ИА “Морска администрация”, Метрополитен АД.
Управляващ орган: Дирекция “Координация на програми и проекти” в Министерство на транспорта.
Състояние към 1 май 2008г:
Проведени са две заседания на Комитета за наблюдение на ОП „Транспорт” /ОПТ/ на 13 декември 2007 г. и на 4 март 2008 г. На второто заседание са приети процедурни правила за работа на Комитета за наблюдение и кодекс на поведение на Комитета. Приети са процедурни правила за участие на представители на неправителствения сектор в заседанията.
На 10.03.2008г. по приоритетна ос ‘Техническа помощ” е сключен договор за изпълнението на проект „Изработване на Общ генерален план за транспорта”.
По 3 проекта „Кърджали-Подкова”, „Строителство на АМ „Марица” и „Строителство на АМ „Струма” е подготвена документацията по ОВОС.
Подготвени са 3 Формуляра за кандидатстване по проекти „Реконструкция и електрификация на железопътната линия Свиленград – Турска граница”, „Връзка на Автомагистрала ”Хемус” - с околовръстен път София” и „Разширение на софийското метро в участък: пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара – пл. „Св. Неделя” – бул. „Черни връх”. Формулярите се преглеждат от JASPERS и се очаква тяхното одобрението за процедирането им към ЕК.
Проведени са тръжни процедури за проекти „Кърджали-Подкова” и „Връзка на АМ “Хемус” със софийски околовръстен път”, който са отменени. Търгът за избор на изпълнител на проект „Разширение на софийското метро в участък: пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара – пл. „Св. Неделя” – бул. „Черни връх” е обявен повторно през м. април 2008 г., поради високи цени предложени от кандидатите при проведения първи търг.
През м. април 2008г. е подготвено предварителното проучване за изпълнение на проект „Модернизация на участък от път I-1”Враца-Ботевград” .
В отчетния период няма одобрени Формуляри за кандидатстване.
Напредък след 1 май 2008г.:
На 12.06.2008 г. е проведена техническа среща на Комитета за наблюдение на ОПТ.
Комуникационния план на ОПТ е изпратен на ЕК чрез Системата за управление на фондовете в ЕС - SFC 2007 на 07.07.2008г.
Годишният доклад за изпълнение на ОПТ за 2007г. е одобрен с писмена процедура по неприсъствено приемане на решение на 16.06.2008г. Системата от индикатори за оценка на ОПТ е въведена в SFC 2007 на 30.06.2008г. Изпратен на ЕК е Годишният доклад за изпълнение на ОПТ за 2007г. чрез SFC 2007 на 30.06.2008г. Редактираният вариант на Комуникационния план на ОПТ е изпратен на ЕК чрез SFC 2007 на 07.07.2008 г.
С Протоколно решение № 26 на МС от 03.07.2008г. е одобрено изпълнението на проект „Строителство на АМ „Струма”, което предвижда Лот 1 „Долна Диканя-Дупница”, Лот 2 „Дупница-Симитли” и Лот 4 „ Сандански-Кулата” да се реализират в периода 2007-2013г., а Лот 3 „Симитли- Сандански” да се подготви през същия период. Със същото Протоколно решение е одобрено реализирането на Лот 3 да се осъществи със средства от ЕС през следващия финансов период 2014-2020г. Със същото протоколно решение е одобрено проект „Строителство на АМ „Марица” да се изгражда като един Лот. В допълнение е одобрен План за действие за изпълнението на двата проекта, включващ дейности по подготовката им, отговорните институции и сроковете. Планът за действието за изпълнението (Приложение 27) е съгласуван с министъра на транспорта, министъра на финансите и със зам. министър-председателя.
Със заповед на министъра на транспорта са определени служители от дирекция „Координация на програми и проекти” в Министерство на транспорта, които да отговарят за своевременното и правилно отчитане от страна на УО и да осъществяват постоянен контрол по управлението и изпълнението на проект „Изграждане на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост на р. Дунав при Видин (България) – Калафат (Румъния) и проект „Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив – Свиленград”.
По Приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността при превозите на пътници и товари” на 28.05.2008г. е подписан договор с изпълнител за инженерно-консултантски услуги при проектирането и строителството на проект избран проект „Разширение на софийското метро в участък: пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара – пл. „Св. Неделя” – бул. „Черни връх”. На 22.07.2008 г е избран изпълнител на проектантските и строителните работи на проекта.
Управляващият орган е одобрил 4 формуляра за кандидатстване за проекти по приоритетна ос „Техническа помощ” и са подписани Решения на Управляващия орган за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
Предстоящи действия до края на 2008 г. (Приложение 14)
• Ревизиране и одобрение на Процедурния наръчник на Управляващия орган, Описание на системите за управление и контрол на ОПТ и Оперативни споразумения с бенефициентите на ОПТ съгласно препоръките от доклада за оценка на съответствието на системите за управление и контрол – до 08.08.2008г.
• Официална церемония по подписване на Оперативни споразумения между УО на ОПТ и бенефициентите НК „Железопътна инфраструктура” и Национална агенция „Пътна инфраструктура” - до края на м. септември 2008 г.
• До края на м. август се очаква да завърши тръжната процедура, с подписване на договор, за избор на изпълнител за строителството на проект „Разширение на софийското метро в участък: пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара – пл. „Св. Неделя” – бул. „Черни връх”
• В периода м. септември – декември 2008 г. се очаква да бъдат проведени тръжните процедури за избор на строител и строителен надзор по 3 проекта:
o Реконструкция и електрификация на ж.п. линия Свиленград – Турска граница;
o Път „Кърджали –Подкова”;
o Връзка на Автомагистрала Хемус – с околовръстен път София.
• В периода м. октомври – декември 2008г. се очаква да бъдат проведени тръжните процедури за избор на изпълнители за доставки и услуги по проект „Създаване на речна информационна система в българската част на река Дунав”.
• В периода м. октомври 2008г. – м. януари 2009г. се очаква да бъдат проведени тръжните процедури за избор на строител и строителен надзор на Лотове 1 и 4 от проект „Строителство на АМ „Струма”. В периода м. ноември 2008г. – м. януари 2009г. се очаква да бъдат проведени тръжните процедури за избор на строител и строителен надзор на проект „Строителство на интермодален терминал в гр. София”.
• По проект Строителство на АМ “Марица” съгласно одобрения план за действие формуляра за кандидатстване следва да бъде представен на УО до 30.10.2008г.
• През м. декември 2008г. се очаква УО да одобри 3 формуляра за кандидатстване по проекти „Реконструкция и електрификация на ж.п. линия Свиленград – турска граница”; „Кърджали-Подкова” и „Разширение на софийското метро в участък: пътен възел Надежда - Централна ж.п. гара – пл. „Св. Неделя” – бул. „Черни връх”.
Планираните средства за договаряне до края на 2008 г. се очаква да достигнат около 520 млн. лв., а планираните средства за плащане – 3,9 млн. лв. (Приложение 15)
Планирани действия до м. юни 2009 г. (Приложение 14):
• В периода м. декември 2008г. – март 2009 г. се очаква да бъдат проведени тръжните процедури за избор на строител и строителен надзор за проект „Информационна система за управление на трафика – фаза 3”. В периода март– юни 2009 г. се очаква да бъдат проведени тръжните процедури за проект „Модернизация на участък от път I-1 (E 79) Враца – Ботевград”; в периода ноември 2008г. – февруари 2009 г. се очаква да бъдат проведени тръжните процедури за проект „Строителство на АМ “Марица”.
• През първата половина на 2009 г. УО планира провеждане на церемонии „първа копка” за 3 проекта „Разширение на метрото в София”, „Електрификация и реконструкция на ж.п. линия Свиленград-турска граница” и „Строителство на интермодален терминал в гр. София”.
• Очаква се УО да одобри 5 Формуляра за кандидатстване по проекти „Връзка на АМ “Хемус” със софийски околовръстен път”- м. март 2009 г., Строителство на АМ “Марица” – м. юни 2009 г., „Строителство на интермодален терминал в гр. София” и „Създаване на речна информационна система” – м. януари 2009 г. и „Информационна система за управление на трафика – фаза 3” – м. март 2009 г..
• Формулярът за кандидатстване за Лотове 1 и 4 по проект „Строителство на АМ “Струма” се очаква да бъдат подготвени и представени в УО на ОПТ до 30.06.2009г.
Планираните средства за договаряне до месец юни 2009 г. се очаква да достигнат около 600 млн. лв., а планираните средства за плащане - 70 млн. лв. (Приложение 15)
ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ”
Предмет: Инфраструктурни проекти за интегрирано развитие на градовете, регионална и местна инфраструктура, устойчиво развитие на туризма, регионални и местни мрежи за сътрудничество.
Общ бюджет: 1 601 млн.евро или 3 131 283 лв. ( ЕС - 1 361 млн.евро; национално съфинансиране - 240 млн. евро)
Програмен период: 2007 – 2013 г.
Оценка на съответствието: краен срок за изпращане доклада от ОСЕС до ЕК: 5.11.2008
Бенефициенти: общини, общински фирми, сдружения на общини, НПО с местно представителство.
Управляващ орган: Дирекция “Регионално развитие” в МРРБ, която има 6 регионални офиса.
Състояние към 1 май 2008г:
Към края на месец май бяха стартирани 9 схеми за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на обща стойност 1 062 498 589 лева, като приемането на проектните предложения по схемите е отворено до изчерпване на наличния финансовия ресурс,Бяха получени общо 151 проектни предложения. От момента на одобряване на програмата бяха проведени 2 заседания на Комитета за наблюдение. Бяха одобрени критерии за избор на операции, както и документи свързани с работата на комитета и изпълнението на програмата. На Второто заседание на Комитета за наблюдение по Програмата, беше взето решение за определяне на крайни срокове за подаване на проектни предложения по всички отворени схеми с оглед по-голяма яснота при планиране на изпълнението.
Напредък след 1 май 2008г.:
Публикувани бяха още 4 схеми за набиране на проектни предложения за осигуряване на ефективна държавна културна инфраструктура, за ефективен национален маркетинг на туристическия продукт, подкрепа за паметници на културата и насърчаване на междурегионалното сътрудничество на обща стойност 127 678 087 лв.
До момента в Управляващия орган са подадени 401 проектни предложения и са сключени 75 договора с одобрени кандидати, както следва:
o По схема BG161PO001/1.1-01/2007: „Подкрепа за осигуряване на подходяща и рентабилна образователна, социална и културна инфраструктура, допринасяща за развитието на устойчиви градски ареали”– 15 договори с одобрените кандидати на обща стойност 62 560 605.44 лв.;
o По схема BG 161 PO 001/2.1 -02/2007 ”Подкрепа за устойчиво и интегрирано местно развитие чрез рехабилитация и реконструкция на общинска пътна мрежа” –14 договора на обща стойност 64 990 625,25 лв.;
o По схема BG161PO001/4.1-01/2007 „Подкрепа за осигуряване на подходяща и рентабилна образователна инфраструктура, допринасяща за развитието на устойчиво местно развитие” – 46 договора на обща стойност 43 093 421,11 лв.
От април 2008г. се провежда одит за оценка на съответствието на системите за управление и контрол с изискванията на Европейската комисия. Одитът се изпълнява от Дирекция „Одит на средствата от ЕС”-Националният одитиращ орган със съдействието на външен независим одитор – одиторската компания „Грант Торнтън”. Предварителният одитен доклад е положителен по отношение на разписването на процедурите по отношение на управлението и изпълнението на ОП „Регионално развитие”.
Предстоящи действия до края на 2008 г:
Съгласно индикативната годишна работна програма за предстоящите процедури по ОПРР, до края на 2008 г. предстои публикуването на 11 схеми за безвъзмездна финансова помощ за подобряване на градската среда; за ремонт на университети, за развитие на градския транспорт, за изграждане на ИКТ инфраструктура; за развитието на природни, културни и исторически атракции (държавна и общинска собственост); за културна инфраструктура; за подобряване на националния туристически маркетинг; за обмен на ноу-хау и най-добри практики (междурегионално сътрудничество с партньори от ЕС) на обща стойност около 1,091 млн. лв. (Приложениe 16 и Приложение 17)
До края на 2008 г. се предвижда сключване на договори на обща сума около 822 млн. лв., като планираните плащания са около 1 091 105 848 лв. (Приложение 18)
Планирани действия до м. юни 2009 г.:
През първото полугодие на 2009 г. се предвижда обявяването на 8 схеми за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за подпомагане развитието на регионални продукти и пазарната информация; изграждане на участъци от газоразпределителни тръбопроводи и изграждане на инсталации, използващи ВЕИ, и връзки към системите за доставка на ВЕИ и реконструкция/ обновяване и оборудване на медицински и здравни заведения на обща стойност 531 041 236 лв. (Приложениe 16 и Приложение 17)
Планираните средства за плащания до средата на месец юни 2009 г. са около 156 000 000 лв. (Приложение 18)
ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „РАЗВИТИЕ НА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА НА БЪЛГАРСКАТА ИКОНОМИКА”
Предмет: Подпомага българските фирми в областта на иновациите, подобрява условията за развитие на бизнеса, осигурява възможности за финансиране, укрепва позициите на българската икономика на международния пазар.
Общ бюджет: 1 162 млн.евро (2 273 млн. лв.), в това число ЕС - 988 млн.евро (1 932 млн. лв.) и национално съфинансиране - 174 млн. евро (341 млн. лв.).
Програмен период: 2007 – 2013 г.
Оценка на съответствието:
срок за получаване на план за действие: 13.08.2008 г.
краен срок за изпращане на доклада от ОСЕС до ЕК: 27.09.2008 г.
Бенефициенти: Малки и средни български предприятия, големи български фирми, университети, научно-изследователски организации, новосъздадени стартиращи предприятия, технологични паркове и технологични бизнес инкубатори, и др.
Управляващ орган: Дирекция “Европейски фондове за конкурентоспособност” в Министерство на икономиката и енергетиката.
Междинно звено: Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП).
Състояние към 1 май 2008 г:
На 17.10.2007 г. бяха обявени 3 схеми за набиране на проектни предложения за малкия и среден бизнес на обща стойност 66,5 млн. лв.
До края на м. април 2008 г. бяха получени проектни предложения по посочените по-горе схеми, както следва:
- „.Подкрепа за създаване и развитие на стартиращи иновативни предприятия” - 88 проектни предложения при процедура без определен срок за кандидатстване и до изчерпване на обявените финансови средства;
- “Покриване на международно признати стандарти”- получени 291 проектни предложения;
- „Технологична модернизация в предприятията” - 306 проектни предложения.
Напредък след 1 май 2008 г.:
По схема “Подкрепа за създаване и развитие на стартиращи иновативни предприятия” – получени бяха още 25 проектни предложения, с което общият им брой е 113. Поради забавяне на процеса по оценка на получените проектни предложения и отхвърляне от Оценителната комисия на голям брой предложения на етап оценка на административното съответствие, бе назначена нова Оценителна комисия, която започна работа на 23.07.2008 г. Предвижда се на всеки 10 проектни предложения оценка и сключване на договори за безвъзмездна финансова помощ с одобрените за финансиране кандидати.
Комитетът за наблюдение на ОП „Конкурентоспособност” одобри критерии за 3 операции и общи критерии за процедури на директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Приоритетна ос 4 „Укрепване на международните пазарни позиции на българската икономика”.
Комуникационният план на ОП „Конкурентоспособност” е одобрен от Европейската комисия на 25.07.2008 г.
Планирани действия до края на 2008 г.
• До 31 август 2008 г. сключването на около 180 договора за безвъзмездна финансова помощ по схемата „Покриване на международно признати стандарти" за приблизително 9 млн. лв.
• До средата на месец септември 2008 г. сключването на около 130 договора за безвъзмездна финансова помощ по схемата „Технологична модернизация в предприятията” за приблизително 48 млн. лв.
• През месец август и септември 2008 г. поетапно сключване на договори по схемата „Подкрепа за създаване и развитие на стартиращи иновативни предприятия”. Бюджетът по тази процедура е в размер на 16 млн. лв.
• До 31.12.2008 г. обявяване на следните процедури:
- „Подкрепа за разработване на иновации от предприятия и внедряването им в икономиката”
– бюджет: 28,36 млн. лв.
- „Технологично обновление в големи предприятия”, бюджет: 68,45 млн. лв.
- „Технологично обновление в МСП”, бюджет: 68,45 млн. лв.
- „Покриване на международно признати стандарти”, бюджет: 19,56 млн. лв.
- „Увеличаване обема и качеството на инвестициите”, директно предоставяне на средства на Българска агенция за инвестиции, бюджет: 25,43 млн. лв.
- „Насърчаване на интернационализацията на малките и средните предприятия в България”, директно предоставяне на средства на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия, бюджет: 23,5 млн. лв.
- „Усъвършенстване на системата за стандартизация в България”, директно предоставяне на средства на агенции от инфраструктура по качеството, бюджет: 3,9 млн.лв.
• През ноември/декември 2008 г. се планира финализиране на преговорите с Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ) и подписване на следните документи:
- Рамково споразумение между МИЕ и ЕИФ;
- Финансиращо споразумение между МИЕ и ЕИФ;
- Писмо за разходи към Финансиращото споразумение;
- Споразумение на акционерите между ЕИФ и Българска банка за развитие (ББР);
- Холдингово споразумение между ЕИФ и ББР.
Операциите по Приоритетна ос 3 „Финансови ресурси за развитие на предприятия” на ОП „Конкурентоспособност” ще се реализират чрез създаването на Холдингов фонд, който ще се управлява от ЕИФ в съответствие с инициативата JEREMIE. Холдинговият фонд ще се регистрира в България като Дружество със специална цел (SPV). Предвиденият бюджет по тази приоритетна ос за срока на програмата е в размер на общо 391 166 000 лв.
Планирани дейности до м. юни 2009 г.
– „Създаване на нова и укрепване на съществуваща про-иновативна инфраструктура – технологични паркове”, бюджет: 2,9 млн. лв.
– „Подкрепа за обновяване на оборудването за приложни цели”, бюджет: 39,1 млн. лв.
– Създаване на мрежа от организации, предоставящи консултантски и информационни услуги за предприятията, Бюджет: 48,8 млн. лв.
До края на 2008 г. се предвижда сключване на договори за безвъзмездна финансова помощ на приблизителна стойност 73 млн. лв. и сключване на Споразумение с Европейския инвестиционен фонд на приблизителна стойност 391,166 млн. лв. До края на годината се очаква да се извършат плащания към бенефициенти в размер на приблизително 3.2 млн. и превеждане на средства към ЕИФ в размер на 152,55 млн. лв. (Приложение 19)
До края на месец юни 2009 г. се очаква сумата на сключените договори да достигне 237,65 млн. лв. (Приложение 19)
ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ОКОЛНА СРЕДА”
Предмет: Инфраструктурни проекти за третиране на отпадъци, питейни и отпадни води; проекти за възстановяване на биологичното разнообразие.
Общ бюджет: 1 800 млн.евро или 3 520 494 лв. (ЕС - 1 466 млн.евро; национално съфинансиране - 334 млн. евро)
Програмен период : 2007-2013 г.
Оценка за съответствие: краен срок за изпращане доклада от ОСЕС до ЕК: 7.11.2008г.
Бенефициенти: Общини; ВиК дружества; Басейнови дирекции; Регионални асоциации; Регионални структури на МОСВ и Държавна агенция по горите; Администрации, управляващи НАТУРА 2000; Неправителствени организации
Управляващ орган: Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в МОСВ
Междинно звено:: Дирекция „Фондове на ЕС за околна среда” в МОСВ
Състояние към 1 май 2008г:
Обявени са три процедури за набиране на проектни предложения:
1. “Техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти по приоритетна ос 1” - подадени 191 проектни предложения от 134 общини и от 27 области. Първоначално определените средства по процедурата 74 034 219 лв. бяха увеличени на 200 милиона лева.
2. “Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води” по приоритетна ос 1 - подадени 113 проектни предложения от 91 общини и от 27 области. Първоначално определените средства по процедурата 723 890 138 лева бяха увеличени на 1 400 милиона лв.
3. “Техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти по приоритетна ос 2” подадени 59 проектни предложения от 58 общини и от 26 области. Общия размер на безвъзмездната финансова помощ е 41 343 424 лева.
Състояние след 1 май 2008г:
По първата процедура за набиране на проектни предложения - BG161PO005/08/1.30/01/01 за “Техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти по приоритетна ос 1” на Оперативна програма “Околна среда 2007-2013 г.” (ОПОС), открита на 20 март 2008 г., след изтичане на крайният срок за приемане на проектни предложения (8 май 2008 г.), бяха подадени 191 проектни предложения от 134 общини и от 27 области. На 16.06.08г. предадените в срок проектни предложения са предадени на оценителна комисия. На 27.06.2008 г. бе проведено подготвително заседание на оценителна комисия по тази процедура, назначена със заповед РД-ОП-4/12.06.2008 г. Процедурата по оценяване на проектните предложения е в ход.
По открита на 27 март 2008 г. втората процедура за набиране на проектни предложения - BG161PO005/08/1.10/01/02 “Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води” по приоритетна ос 1 на ОПОС, след изтичане на крайния срок за приемане на проектни предложения (30 май 2008 г.), бяха подадени 113 проектни предложения от 91 общини и от 27 области. На 20.06.08г. подадените в срок проектни предложения са предадени на оценителна комисия. На 27.06.2008 г. бе проведено подготвително заседание и заседание за отваряне на проектни предложения на оценителна комисия по тази процедура, назначена със заповед РД-ОП-5/12.06.2008 г. Процедурата по оценяване на проектните предложения е в ход.
По откритата на 9 април 2008 г. трета процедура за набиране на проектни предложения - BG161PO005/08/2.30/01/03 “Техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти по приоритетна ос 2” на Оперативна програма “Околна среда 2007-2013 г.”, след изтичане на крайния срок за приемане на проектните предложения (6 юни 2008 г.), бяха подадени 59 проектни предложения от 58 общини и от 26 области. Издадена е заповед РД-ОП-08/30.06.2008 г. за назначаване на оценителна комисия по тази процедура. На 30.06.2008 г. подадените проектни предложения по процедурата са предадени на оценителната комисия. Процедурата по оценяване на проектните предложения е в ход.
На 3 юни се проведе третото заседание на Комитета за наблюдение на Oперативна програма “Околна среда 2007 – 2013 г.”, на което се одобри Годишния доклад за напредък за 2007 г. по ОПОС. Членовете на КН бяха информирани относно постигнатия към момента напредък по ОПОС, одобрения Комуникационен план на ОПОС, Плана за оценка на ОПОС и финансовите аспекти на изпълнение на ОПОС, в контекста на изпълнение на ангажиментите на Република България, съгласно договора за присъединяване към Европейския Съюз. На заседанието членовете на комитета дадоха съгласие с консенсус, всички средства от финансовия план на ОПОС до 2013 г., да бъдат търгувани в началото на програмния период, за да могат да бъдат изпълнени ангажиментите, поети от Република България в хода на преговорния процес на присъединяване към ЕС, в сектор „Води” и „Отпадъци”. Съгласно изискванията на Регламент на Съвета 1083/2006, Годишният доклад за напредък за 2007 г. по ОПОС, бе изпратен на ЕК на 30 юни 2008 г. посредством системата SFC.
На 24, 25 и 26 март 2008 г. Управляващият орган на оперативна програма “Околна среда 2007- 2013 г.” проведе информационни дни, по време на които експерти от Министерство на околната среда и водите даваха разяснения във връзка с възможностите за финансиране по програмата и в частност по първите две процедури за набиране на проектни предложения по приоритетна ос 1, касаеща водния сектор. Участие взеха както кметове и заместник-кметове на общините, така и еколози и експерти, които отговарят за европейските проекти и програми в общинските администрации.
В дните 22-25 април 2008 г. и 19-20 май 2008 г., в гр. София се проведоха информационни дни, предназначени за общинските администрации във връзка с откритите процедури за набиране на проектни предложения “BG161PO005/08/1.10/01/02 Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води” по приоритетна ос 1 и BG161PO005/08/2.30/01/03 “Техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти по приоритетна ос 2 на ОПОС.
На 19 и 20 май 2008 г. Управляващият орган на оперативна програма “Околна среда 2007 – 2013 г.” проведе информационни дни, по време на които експерти от МОСВ даваха разяснения по процедура за набиране на проектни предложения BG161PO005/08/2.30/01/03 Техническа помощ за подготовка на инвестиционни проекти по приоритетна ос 2 на оперативна програма “Околна среда 2007-2013 г.”. Участие взеха кметове на общини, еколози и експерти, работещи по европейски проекти и програми в общинските администрации.
Във връзка с изпълнение на задълженията на Република България в областта на управлението на отпадъците и особено тези по изпълнение на Директива 75/442/ЕИО за отпадъците и Директива 1999/31/ЕИО относно депонирането на отпадъци, дирекция „Кохезионна политика за околна среда”, в качеството си на управляващ орган на оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г.”, инициира срещи със 150 общини, относно управлението на отпадъците, които се състояха в сградата на Министерство на околната среда и водите в периода 23.06 - 04.07.2008 г.
Целта на срещите беше представители на общините, попадащи в една регионална система за управлението на отпадъците, да споделят готовността си по изграждане на системата от регионални депа, както и визии за бъдещото управление на отпадъците на територията на общината. Срещата бе много добра възможност за общините, не само да споделят готовност или проблеми, но и да получат допълнителна информация от страна на управляващия орган по възможностите, които оперативната програма предлага за решаване на общинските проблеми, във връзка с управлението на отпадъците.
На срещите, които се проведоха във работен формат, еколози и/или експерти от звено за подготовка и управление на проекти бяха информирани за възможностите, които оперативната програма предлага за решаване на общинските проблеми, във връзка с управлението на отпадъците.
На 08.07.2008 г. се проведе първата среща на контактната група на НСОРБ с Управляващия орган на оперативна програма „Околна среда 2007 – 2013 г.”( В съответствие с договореностите от срещата на УС на НСОРБ с вицепремиера Меглена Плугчиева да се провеждат срещи на създадените контактни групи на НСОРБ с Управляващите органи по оперативните програми). На тази среща общините поставиха редица проблеми и предложения към УО като: проблеми и предложения, относно фазата на подготовка, подаване и оценяване на проектите по оперативната програма; проблеми и предложения, относно фазата на изпълнение на проектите; предложения относно предстоящи за отваряне схеми.
На срещата бяха излъчени контактни лица от УО, които да осъществяват тясно сътрудничество между УО на ОПОС и НСОРБ.
На 08.07.2008 г. представители на УО на ОПОС участваха в работна среща с представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ), във връзка с изготвяния проект на закон за ВИК, в контекста на изпълнението на ангажиментите по ОПОС.
На 09.07.2008 г. министъра на околната среда и водите участва в среща с Управителния съвет на Камарата на строителите в България и представители на ръководството на НСОРБ. На срещата бяха осъдени въпроси, свързани с реализацията на проекти по Оперативната програма „Околна среда 2007 – 2013 г.”.
На 10.07.2008 г. бе организиран семинар от Германската търговско- промишлена палата с представители на Министерство на околната среда в провинция Баден – Вюртенберг, общини , представители на МОСВ, на която бе представена темата за съфинансиране на проекти за отпадъци и отпадъчни води.
На 15.07 под председателството на вицепремиера г-жа Меглена Плугчиева се проведе работна среща за бъдещето на ВИК-сектора, на която участваха министъра на околната среда и водите, министъра на регионалното развитие и благоустройство, представители на МОСВ, на УО на ОПОС, представители на МРРБ, на Министерство на финансите, както и представители на Европейската комисия.
В отчетния период беше проведена среща между представители на УО на ОПОС и представители на Басейновите дирекции, които са потенциални бенефициенти по ОПОС, във връзка с процедура за директно предоставяне, свързано с разработване на планове за управление на речни басейни по приоритетна ос 1 на ОПОС.
През месец юли 2008 г. бяха проведени работни срещи, на които бяха обсъдени проблемите и готовността за стартиране на приоритетна ос 3 на ОПОС, както и разпределението на дейности по индикативните процедури. Във работната група са включени представители на УО на ОПОС, на дирекция „НСЗП” в МОСВ и представители на НПО, НСОРБ, ДАГ, БАН, ИАОС.
На 21, 23 и 24 юли Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” организира работни срещи с над 60 общини, във връзка с финансовото изпълнение на Оперативна програма “Околна среда 2007 – 2013 г.”. Срещите са продължение на инициативите на Управляващия орган за подпомагане на общините като потенциални бенефициенти по оперативната програма в подготовката и качественото изпълнение на проекти, финансирани от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на ЕС.
Планирани действия до края на 2008 г.
• Оценка на проектни предложения - с оглед големия брой проектни предложения, постъпили по трите процедури по Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г.” (363 проекта) и техния обем, Ръководителят на междинното звено определи 6-месечни срокове за работа на оценителните комисии в заповедите за назначаването им.
• Съгласно утвърдената годишна работна програма на УО за 2008 г. до края на м.октомври ще стартират нови четири процедури за набиране на проектни предложения на обща стойност 478 млн.лева. (Приложение 20)
Договарянето по програмата до края 2008 г. се очаква да достигне 221 млн.лева, а плащанията - 33 млн. лв. (Приложение 21)
Планирани действия до м.юни 2009 г.
До края на м.юни ще бъдат инициирани седем нови процедури за набиране на проектни предложения, на обща стойност 332 млн.лева. Тази прогноза се основава на годишната работна програма на УО за 2009 г. (Приложение 20)
Договарянето по програмата до м. юни 2009 г. се очаква да достигне 911 млн.лева, а плащанията - 178 млн. лв. (Приложение 21)
ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ТЕХНИЧЕСКА ПОМОЩ”
Предмет: дейности за подкрепа на: Функциониране на структурите на централно ниво: Централното координационно звено, Сертифициращия орган, Одитиращия орган, Комитета за наблюдение на НСРР, Управляващия орган на ОПТП и Комитета за наблюдение на ОПТП. Мерки за изграждане на капацитет на институциите, работещи по Структурните фондове.
Допълнително разработване и подпомагане на функционирането на Унифицирана информационна система за управление и наблюдение.Популяризиране на европейската кохезионна политика и нейните цели в България и осигуряване на обща и статистическа информация.
Общ бюджет: . 56 819 427 евро (111 129 139 лв.) в т. ч. европейско съ-финансиране: 48 296 513 евро (94 459 769 лв.) и национално финансиране: 8 522 914 евро (16 669 370 лв.)
Програмен период: 2007 – 2013 г.
Оценка на съответствието: краен срок за изпращане доклада от ОСЕС до ЕК: 7.11.2008
Бенефициенти: Оперативна програма „Техническа помощ” /ОПТП/ има конкретни бенефициенти, които са структури на МФ, работещи по Структурните фондове.
Състояние към 1 май 2008г:
По ОП „Техническа помощ” към май 2008 г. бяха одобрени 12 проекта за укрепване на капацитета на структурите за управление и контрол на обща стойност е 15 649 435 лв. , което представлява 14,08% от средствата по програмата. През месец май започна и одита на съответствието на оперативната програма проведен от одиторската фирма „Гранд Тортон”.
Напредък след 1 май 2008 г.
В този период успешно приключи одита на съответствието на ОП проведен от одиторската фирма „Гранд Тортон”. В резултат УО промени свои основни документи за да отрази препоръките в два документа - Процедурен наръчник и Общ наръчник на ОПТП, които са одобрени от Министъра на финансите. Към момента УО на ОПТП е разработил система за управление и контрол, правила и процедури, инструкции и наръчници за ефективното изпълнение на ОПТП.
На 6 юни 2008 г. се проведе Второто официално заседание на Комитета за наблюдение (КН) на Оперативна програма „Техническа помощ” (ОПТП). На заседанието бе одобрен Годишният доклад за изпълнение на оперативната програма за 2007 г. Съгласно изискванията на Регламент № 1083/2006 г. Годишният доклад за изпълнение на оперативната програма за 2007 г. бе изпратен на ЕК на 30 юни 2008 г. На 15.07.08 г. от ЕК беше изпратен официален отговор, че годишния доклад отговаря на всички административни изисквания. В периода 3-5 юли 2008 г. бе проведено първото обучение за бенефициентите по ОПТП.
Бенефициентите по ОПТП бяха запознати с изискванията на Управляващия орган за подготовката, изпълнението и отчитането на проекти по програмата. Управляващият орган на ОПТП започна административната проверка на първите подадени от бенефициентите отчети и доклади за изпълнение на дейности по одобрени проекти по ОПТП.
В периода 11 - 28 юли 2008 г. се проведе процедура за неприсъствено вземане на решение с цел създаване на временен подкомитет към КН на ОПТП. Подкомитетът към КН на ОПТП ще има за задача да обсъди на експертно и професионално ниво и да предложи концепция относно статута и дейността на 28-те областни информационни центрове в контекста на ОПТП, в съответствие с която да се разработи проектно предложение по ОПТП.
През периода май-юли бяха одобрени два проекта по приоритетна ос 1 на обща стойност 3 205 203 лв.
Започна процедура по промяна на структурата осъществяваща провеждането на обществените поръчки и сключването на договори по проекти финансирани от ОПТП.
Към днешна дата по оперативна програма „Техническа помощ” са одобрени 14 проекта на обща стойност 18 854 638 лв., което представлява 16,97% от средствата по програмата. Контрактуваните средства представляват 95% от бюджета на програмата за 2007 г. и 2008 г. Има две проектни предложения в процес на оценка, която ще приключи в срок до 19 септември 2008 г.
Планирани действия до края на 2008 г.
• Приключване на оценката на съответствието на Системата за управление и контрол на ОПТП;
• Подпомагане стартиралия с Решение на 40-то Народно събрание одит от Сметната палата на системите за управление на Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз за периода от 01.01.2006 г. до 30.06.2008 г.;
• Актуализиране на документи за управлението на ОПТП (Общ наръчник за изпълнение на ОПТП, Процедурен наръчник на ОПТП, Общи условия за усвояване на безвъзмездна финансова помощ и изпълнение на проекти по ОПТП, Система за управление и контрол на ОПТП и др.);
• Оценка на постъпили проектни предложения в срок 30 работни дни от получаването на всяко проектно предложение и изготвяне на Заповеди на министъра на финансите за одобряване и стартиране на проекти;
• Мониторинг на изпълнението на проекти;
• Верификация на постъпили искания за плащания по проекти и извършване на съответните плащания;
• Стартиране на оценка на ОПТП;
• Организиране и провеждане на едно специализирано обучение на бенефициентите по ОПТП;
• Организиране и провеждане на едно заседание на Комитета за наблюдение на ОПТП;
• Организиране и провеждане на едно информационно събитие за представяне напредъка по изпълнението на ОПТП;
• Провеждане на специализирани обучения за повишаване на капацитета на служителите на УО на ОПТП, съгласно утвърден от министъра на финансите план-график за периода юли-декември 2008 г.
Договарянето по програмата до края 2008 г. се очаква да достигне 34 млн.лв. а плащанията до края на годината - 4.8 млн.лева. (Приложение 22)
Планирани действия до м.юни 2009 г.
• Оценка на постъпили проектни предложения в срок 30 работни дни от получаването на всяко проектно предложение и изготвяне на Заповеди на министъра на финансите за одобряване и стартиране на проекти;
• Мониторинг на изпълнението на проекти;
• Верификация на постъпили искания за плащания по проекти и извършване на съответните плащания;
• Провеждане на оценка на ОПТП и анализ на резултатите;
• Организиране и провеждане на едно специализирано обучение на бенефициентите по ОПТП;
• Организиране и провеждане на едно заседание на Комитета за наблюдение на ОПТП;
• Организиране и провеждане на едно специализирано обучение за членовете на Комитета за наблюдение на ОПТП;
• Изготвяне на годишния доклад за изпъление на ОПТП през 2008 г.
Планираното договаряне по програмата до месец юни 2009 г. се очаква да достигне 39 млн.лв., а предвидените плащания - 16 млн.лева. (Приложение 22)
ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „РАЗВИТИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ”
Предмет: дейности за развитие на пазара на труда, увеличаване на производителността и адаптивността на заетите, осигуряване на достъп до образование и обучение, социално включване и развитие на социалната икономика, транснационално сътрудничество
Общ бюджет: 1 214 млн.евро или 2 374 377 лв. (ЕС - 1 032 млн.евро; национално съфинансиране - 182 млн. евро)
Програмен период: 2007 – 2013 г.
Бенефициенти: образователни институции, консултантски фирми, работодатели, браншови организации, социално-икономически партньори, НПО, центрове за информация и професионално обучение.
Оценка на съответствието: краен срок за изпращане доклада от Одитния орган до ЕК: 3.10.2008
Управляващ орган: Главна дирекция “Европейски фондове, международни програми и проекти” в МТСП
Междинни звена:
- Дирекция „Европейски фондове и международни проекти” в Агенция по заетостта към МТСП;
- Дирекция „Международно сътрудничество, програми и европейска интеграция” в Агенция за социално подпомагане към МТСП
- Дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми” към Министерство на образованието и науката.
Състояние към 1 май 2008 г:
В началото на 2008 г. стартира изпълнението на финансираните проекти по проведените през 2007 г. процедури. Подписани са договори с 693 бенефициента на обща стойност 45,452 млн. лв. До момента са разплатени 4,502 млн. лв. авансови плащания.
Бяха стартирани две схеми на АСП и АЗ за безвъзмездна финансова помощ по ОП “РЧР” на стойност 98,75 млн.лева. На 30.05 2008 г. Министерството на образованието и науката стартира 6 процедури за директно предоставяне на конкретни бенефициенти) на обща стойност 104 636 905 лв.:
Напредък след 1 май 2008 г.
Комитетът за наблюдение на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” е одобрил изпълнението на операции в общ размер на 710 197 133 лв. Стартирало е изпълнението на операции с общ бюджет от 281 103 381 лева, разпределени в рамките на 7 схеми чрез конкурентен подбор на проекти и 7 схеми за директно предоставяне на конкретни бенефициенти;
В периода 23 юни – 4 юли са сключени общо 401 договора за над 23 млн.лв. по четирите схеми, изпълнявани от МОН.
Агенцията по заетостта и Агенцията за социално подпомагане са сключили общо 292 договора с изпълнители, а по четирите схеми, изпълнявани от Министерство на образованието и науката са одобрени общо 405 проектни предложения, като договорите с изпълнители се сключват в момента;
Към настоящия момент Агенция по заетостта е в процес на изпълнение на две схеми за предоставяне безвъзмездна финансова помощ чрез конкурентен подбор на проекти, Министерство на образованието и науката – на четири схеми за конкурентен подбор и шест процедури за директно предоставяне, а Агенция за социално подпомагане – на една схема за конкурентен подбор и една процедура за директно предоставяне;
На 23 юни 2008 г. бяха получени официални коментари по проекта на Комуникационен план на оперативната програма, които бяха отразени в документа. Комуникационният план е получил официално одобрение от ЕК. В допълнение на ЕК бяха официално изпратени Годишния доклад за напредъка по изпълнението на ОП РЧР през 2007 г. и системата от индикатори на Програмата.
Планирани действия до края на 2008 г. (Приложение 10)
Съгласно утвърдената годишна работна програма на УО за 2008 г. до края на годината предстои АЗ, МОН и АСП ще стартират процедури по общо десет схеми с бюджет на стойност 235,55 млн.лева. В рамките на три операции по приоритетна ос 5 с конкретни бенефициенти Министерство на здравеопазването и Държавната агенция за младежта и спорта ще бъде финансирана реализацията на здравно-информационни кампании, както и на кампании за превенция на онкологични заболявания на обща стойност 30 119 789 лв.;
До края на 2008 г. с цел укрепване на административния капацитет на УО и МЗ е предвидено провеждането на обучения по хоризонтални въпроси в областта на обществените поръчки, държавни помощи, нередности, финансово управление, контрол, одит и др., както и актуализиране на Интернет-страницата по ОП. В допълнение, вече се извършват дейности в рамките на техническата помощ по Програмата, като специален акцент се поставя на основните области на интервенция насочени към укрепване на капацитета на потенциалните бенефициенти и дейностите за комуникация и публичност на oперативната програма.
Общият размер на предвидените за сключване договори за периода до края на 2008 г. са на стойност 406 млн. лв. Предвидените плащания по ОП РЧР са на стойност 106 млн. лв. (Приложение 22)
Общият размер на предвидените за сключване договори за периода до кр. на 2008 г. се очаква да достигне 406 млн. лв., а на предвидените плащания - 106 млн. лв. (Приложение 23).
Планирани действия до м.юни 2009 г. (Приложение 10)
Предстои провеждането на общо 9 операции за конкретни бенефициенти в размер на 70,4 млн.лева, процедурите, по които се предвижда да бъдат обявени в края на м. януари 2009 г. МТСП ще стартира реализирането на две операции на обща стойност 26,4 млн.лева; МЗ две операции в размер на 14,1 млн.лева; АЗ три операции на стойност 12,3 млн.лева; АСП 2 операции за 17,6 млн.лева.
Планираното договаряне по програмата до месец юни 2009 г. е в размер на 509 млн. лв., като за същия период се предвижда да бъдат разплатени общо 249 млн. лв. (Приложение 23)
ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „АДМИНИСТРАТИВЕН КАПАЦИТЕТ”
Предмет: дейности за подкрепа на доброто държавно управление, развитието на човешките ресурси в структурите на държавната администрация, съдебната система и гражданското общество, подобряване качеството на административните услуги и развитие на електронно правителство.
Общ бюджет: 181 млн.евро или 354 005.23 лв. (ЕС -154 млн.евро; национално съфинансиране - 27 млн. евро)
Програмен период: 2007 – 2013 г.
Оценка на съответствието: краен срок за изпращане доклада от ОСЕС до ЕК: 3.10.2008
Бенефициенти: държавната администрация, съдебна система, структури на гражданско общество.
Управляващ орган: Дирекция “Управление на проекти и програми”, МДААР
Междинно звено: Няма
Състояние към 1 май 2008 г.
През м.октомври 2007 г. стартираха първите процедури за набиране на проектни предложения по Оперативна програма „Административен капацитет” /ОПАК/. В резултат на тях през м.февруари 2008 г. бяха подписани договори с 48 бенефициента от структурите на гражданското общество на обща стойност 11,984 млн.лв. и 7 договора с конкретни бенефициенти от МДААР на обща стойност 21,897 млн. лв. До момента са разплатени 8,361 млн.лева, от които 6,75 млн.лева са авансови плащания.
На 5 март 2005 г. стартира набирането на проектни предложения по две процедури за развитие на структурите на гражданското общество на обща стойност 25 млн.лева и по шест процедури за конкретните бенефициенти в общ размер на 30 млн.лева. До крайния срок за подаване на проекти (30.04.2008 г.) бяха представени 591 предложения от структурите на гражданското общество и 17 проекта от страна на конкретните бенефициенти на програмата. На 28 май 2008 г. бяха отворени нови 5 процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на обща стойност 45 млн. лв.
В периода след одобрението на Оперативната програма през м.октомври 2007 г. бяха проведени 2 официални заседания на Комитета за наблюдение на ОПАК, на които бяха приети вътрешни процедурни правила за работа на КН, кодекс на поведение на членовете на КН, годишната работна програма за 2008 г., комуникационния план на Програмата.
Напредък след 1 май 2008 г.
На 09.07.2008 г. въз основа на получените доклади от работата на оценителните комисии Ръководителят на УО на ОПАК взе решение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по обявените през месец март 2008 г. 2 процедури за структурите на СГО и 6 процедури за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на конкретни бенефициенти. На тази дата бяха сключени и 14 договора с конкретни бенефициенти за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на одобрените проекти на обща стойност 15,837 млн.лева. Бенефициенти са: Министерският съвет (със 7 проекта), и с по един проект съответно – Министерството на финансите, Комисията за защита на конкуренцията, Агенцията по обществени поръчки, Омбудсманът на Република България, Центърът за преводи и редакции, БАН – Институт за правни науки и Държавната агенция за информационни технологии и съобщения.
Одобрените проектни предложения по процедурите за СГО са на обща стойност 23,320 млн.лева. Подписването на договорите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за одобрените проекти следва да приключи до края на м.август 2008 г. По процедурите стартирали през м.май, до крайният срок за подаване на проектни предложения, който изтече на 30 юли 2008 г. са представени 165 проектни предложения. По двете процедури на обща стойност 20 млн. лева, Централната, областните и общинските администрации са представили общо 144 проекта. Съдилищата кандидатстват с 8 проекта по една процедура с бюджет 5 млн.лева. По две процедури на обща стойност 20 млн. лева, конкретните бенефициенти в съдебната система са представили 13 проектни предложения. До 30.08.2008 година Управляващият орган на ОПАК ще сформира оценителни комисии. В началото на месец октомври 2008 г. ще бъдат обявени резултатите и ще стартира подготовката за сключване на договорите с бенефициентите.
На 13.06.2008 г. се проведе третото официално заседание на Комитета за наблюдение на Оперативната програма “Административен капацитет”. На заседанието бяха обсъдени и одобрени Годишният доклад за изпълнението на Програмата през 2007 г., Механизмът за определяне и участие на представители на неправителствените организации в заседанията на Комитета за наблюдение на ОПАК и Процедурните правила за избор на експерти, компетентни по хоризонталните въпроси в заседанията на КН на ОПАК 2007 – 2013 г.. В допълнение бяха разгледани Планът за оценка на ОПАК 2007 – 2015 г. и бяха представени проекти на конкретните бенефициенти, одобрени за финансиране по процедурите от 2007 г. и по процедури от месец март 2008 г.
Планирани действия до края на 2008 г. (Приложение 24)
До края на м. август ще бъдат сключени договори с бенефициентите от СГО по процедурите стартирали през март. В началото на м.септември ще стартира работата на оценителните комисии по процедурите от м.май, които следва да приключат работата си през октомври, след което ще започне подготовката за сключване на договорите с бенефициентите.
Продължава/стартира изпълнението на одобрените проекти. До края на годината ще бъде проведено минимум още едно официално заседание на КН. Следва да приключи и процедурата по определяне на представители на неправителствените организации в заседанията на Комитета за наблюдение на ОПАК.
Съгласно утвърдената годишна работна програма на УО за 2008 г. до края на м.октомври ще стартират нови шест процедури за набиране на проектни предложения на обща стойност 34 млн.лева. За конкретните бенефициенти на Програмата ще бъдат инициирани общо 4 процедури на стойност 14 млн.лева (вкл.една процедура за конкретните бенефициенти от съдебната система – 3 млн.лева); налице е една процедура за администрациите на всички нива в размер на 10 млн.лева, както и една процедура за съдилищата, също в размер на 10 млн.лева.
Планираното договаряне по програмата до края 2008 г. се очаква да достигне 137 млн.лева, а предвидените плащания за 2008 г. - 50,7 млн.лева. (Приложение 25)
Планирани действия до м.юни 2009 г.
Срокът за подаване на проектни предложения по процедурите, инициирани през м.октомври 2008 г, ще бъде до края на месец януари 2009 г. Оценката на проектните предложения ще бъде в периода февруари-март 2009 г., като сключване на договори с одобрените за финансиране бенефициенти ще се осъществи до края на месец април 2009 г.
Планираното договаряне до месец юни 2009 г. се очаква да достигне 137 млн. лв, а планираните плащания - 96.5 млн. лв. (Приложение 25)